W zakładach Aero w Vodochodach oblatano demonstrator nowego czeskiego samolotu szkolenia zaawansowanego L-39NG.
Demonstrator L-39NG wzbił się po raz pierwszy w powietrze 14 września. Jego załogę stanowili piloci doświadczalni wytwórni Aero Vodochody Miroslav Schützner i Vladimír Karda. Zadaniem demonstratora jest zbadanie działania nowego silnika i awioniki, jakie zostaną zabudowane w seryjnych L-39NG (Farnborough 2014: Nowa wersja Albatrosa , 2014-07-18).
Zespół napędowy L-39NG stanowi silnik turbowentylatorowy Williams International FJ44-4M, który dostarczono Czechom 3 tygodnie wcześniej. W kabinie zabudowano wskaźniki wielofunkcyjne Genesys Aerosystems i wskaźnik przezierny skonstruowany i wyprodukowany przez SPEEL Praha. Samolot ma też nowe kompozytowe skrzydła, bez charakterystycznych dla protoplasty (L-39 Albatros) zbiorników paliwa na ich końcach.
Dotychczas na zakup L-39NG zdecydowały się jedynie zakłady LOM Praha. Nabyły one 7 samolotów, które posłużą do szkolenia pilotów Vzdušnych síl Armády České republiky (wojsk lotniczych). Natomiast zespoły akrobacyjne Breitling Jet Team i Black Diamond Jet Team podpisały listy intencyjne dotyczące zakupu L-39NG.