Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Aero ujawniają L-169

Lotnictwo wojskowe, 12 grudnia 2013

Czeskie Aero Vodochody pracują nad nowym samolotem szkolenia zaawansowanego, oznaczonym jako L-169. Ma to być następca L-39 Albatros.

Wizualizacja L-169. Najbardziej widoczną różnicą w porównaniu z L-159 jest brak charakterystycznych zbiorników paliwa na końcach skrzydeł

Koncepcja samolotu opierać się ma na L-159 ALCA (Draken kupi L-159?, 2013-12-02). Maksymalna masa startowa wynosić ma 8000 kg, w tym 2700 kg wyposażenia i uzbrojenia przenoszonego na węzłach pod kadłubem i skrzydłami. W porównaniu do protoplasty, w nowej konstrukcji ma znaleźć się więcej elementów produkowanych przez rodzimy przemysł, m.in. nowy komputer pokładowy i wskaźnik przezierny produkcji Speel Praha.

L-169 rozwijać ma prędkość maksymalną 930 km/h na poziomie morza. Obliczeniowa maksymalna prędkość wznoszenia to 50 m/s. Maksymalna wysokość lotu wynosić ma 12 700 m.

Jak mówi kierujący projektem Martin Mamula, główną zmianą w L-169 będzie zastosowanie integralnych zbiorników paliwa w skrzydłach. Przenoszone w nich będzie dodatkowe 600 kg paliwa, co umożliwi wykonanie lotu o zasięgu ok. 1900 km.  Pozwoli to także na przenoszenie większej ilości uzbrojenia pod skrzydłami.

L-159A ALCA ma zbiorniki nafty zabudowane w kadłubie i na końcach skrzydeł. Mieszczą one 1596 kg paliwa. Dzięki nim dysponuje zasięgiem maksymalnym 1570 km, który po podwieszeniu dodatkowych zbiorników pod skrzydłami wzrasta do 2530 km. Natomiast dwumiejscowy L-159B może przebyć ok. 1300 km, zużywając tylko naftę ze zbiorników wewnętrznych.

Próby w locie L-159B z nowym skrzydłem z integralnymi zbiornikami paliwa, będącego demonstratorem L-169, mają rozpocząć się w 2015. Projekt finansowany jest w większości ze środków własnych, z niewielką pomocą rządową. Jednocześnie realizowane będą próby awioniki, zabudowanej w L-39 Albatros, należącym do przedsiębiorstwa.

Zdaniem Petra Řehořa, dyrektora Aero Vodochody ds. strategii, opracowanie ALCA jako jednomiejscowego samolotu bojowego, a następnie przekształcanie go w dwumiejscowy szkolny L-159B było powodem małego zainteresowania w świecie. Dlatego też L-169 zostanie od początku skonstruowany jako samolot szkolny, z załogą dwuosobową. W przypadku życzenia nabywcy można będzie użyć go do misji wsparcia, dzięki możliwości przenoszenia uzbrojenia i zasobnika celowniczego Litening III.

Nowy wskaźnik przezierny, w jaki wyposażony ma być L-169 / Rysunki: Aero Vodochody

Co ciekawe, Czesi oferują możliwość zakupu L-169 z silnikiem dowolnego producenta, nie tylko amerykańskim Honeywell F124, używanym obecnie w L-159, ale także np. rosyjskim Progress AI-25TL, zabudowanym w L-39. Symbologia awioniki – jednostki i język – może być dostosowana do potrzeb odbiorcy. Możliwe też będzie dostosowanie wyposażenia kabiny do wykonywania lotów w okularowych wzmacniaczach obrazu (NVG).

Według Řehořa potencjalnymi nabywcami L-169 mają być państwa użytkujące L-39 Albatros, które posiadają także fundusze pozwalające na kupno nowoczesnych samolotów bojowych, jak np. Su-30. L-169 nie będzie zastępcą ALCA, ale nowoczesnym następcą Albatrosów, umożliwiającym zmniejszenie kosztów szkolenia – podkreśla Petr Řehoř.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra