Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwsze zmodernizowane Su-22 dla SP

Lotnictwo wojskowe, 19 września 2015

WZL-2 przekazały Siłom Powietrznym dwa pierwsze zmodernizowane samoloty uderzeniowe Su-22M4.

Pierwszy ze zmodernizowanych Su-22M4, nr boczny 8205

Wczoraj w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy przedstawiciele Sił Powietrznych odebrali dwa pierwsze zmodernizowane samoloty uderzeniowe Su-22M4. Jak wiadomo, w kwietniu ub. r. Ministerstwo Obrony Narodowej podjęło decyzję o przedłużeniu eksploatacji samolotów uderzeniowych Suchoj Su-22 przez Siły Powietrzne (Su-22 będą eksploatowane przez kolejne 10 lat, 2014-04-02). Po przeprowadzonych analizach wybrano wariant przedłużenia ich trwałości użytkowej o 10 lat. Ustalono, że przedsięwzięcie obejmie 18 samolotów: 12 jednomiejscowych Su-22M4 i 6 dwumiejscowych, szkolno-bojowych Su-22UM3K.

WZL-2 rozpoczęły przygotowania do realizacji tego zadania już w połowie 2014. W lutym 2015 w Bydgoszczy rozpoczęto remont weryfikacyjny pierwszego Su-22M4, o numerze bocznym 8205, ze składu 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.

Prezes zarządu WZL-2 - Dyrektor Naczelny Leszek Walczak dokonuje symbolicznego przekazania samolotów Su-22M4 na ręce d-cy 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego ppłka dypl. pil. Karola Jędraszczyka

Na wstępie określono stan techniczny samolotu. Kolejnymi etapami były prace demontażowe, usunięcie pokrycia lakierniczego z wybranych elementów i detali oraz z powierzchni przewidzianych do badań defektoskopowych. Następnie przeprowadzono przegląd (weryfikację) stanu technicznego wyposażenia i usprawnienie usterek wykrytych w czasie weryfikacji.

W dalszej kolejności personel wydziałów remontowych zajął się sprawdzeniem agregatów wybudowanych z samolotu oraz wymianą lub remontem agregatów przewidzianych do eksploatacji według resursu. W kabinie samolotu zabudowano też nową radiostację i przyrządy wyskalowane w jednostkach anglosaskich.

Dalszymi etapami modernizacji były montaż i prace regulacyjne oraz malowanie samolotu zgodnie z nowym schematem kamuflażu. Analogiczny proces unowocześnienia przeszedł także samolot o numerze bocznym 8309.

Widok kabiny Su-22M4 po modernizacji, z zabudowaną nową radiostacją i przyrządami wyskalowanymi w jednostkach anglosaskich / Zdjęcia: Bartosz Głowacki

Na początku września przeprowadzono obloty techniczne obydwu Su-22M4. Przeprowadzone prace remontowe pozwalają na dalszą eksploatację samolotów tego typu przez kolejne 800 godzin lotu lub 10 lat.

Program modernizacji Su-22 używanych przez Siły Powietrzne podzielono na dwa etapy. Pierwszy z nich obejmuje 6 samolotów, natomiast drugi obejmuje 12 Su-22 i był uzależniony od pozytywnego wyniku prób wytrzymałościowych przeprowadzonych przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie. Próby te zakończyły się pomyślnie. Prace mające na celu unowocześnienie 4 kolejnych Su-22 mają zostać sfinalizowane do końca br. Aktualnie w WZL-2 trwają przygotowania do przyjęcia pozostałych 12 samolotów tego typu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.