Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Certyfikacja silników PW617F

Lotnictwo cywilne, 07 października 2008

Pratt & Whitney zakończył proces certyfikacji silników PW617F w Kanadzie i USA. Podobny dokument europejskich władz lotniczych powinien zostać wydany w najbliższych miesiącach. Nowe jednostki napędowe będą wykorzystane w samolotach odrzutowych Embraer Phenom 100.

Jeden z silników Embraera Phenoma 100, w czasie prób w niskich temperaturach. PW617F ma masę ok. 150 kg i średnicę łopat ok. 44 cm. Mimo tego oba silniki dają ciąg aż 15 kN. Pozwala to rozpędzić maszynę do 704 km/h, co jest jednym z najlepszych wyników w klasie VLJ / Zdjęcie: Embraer

Pratt & Whitney w 2006 zaprezentował pierwsze modele lekkich silników odrzutowych rodziny PW600. Są one przeznaczone dla nowej klasy samolotów - VLJ (zobacz: Odrzutowiec z internetowej aukcji), o maksymalnej masie startowej do 4,5 t.

Wytwórnia produkuje 3 podstawowe modele: PW610F, 615F i 617F o ciągu odpowiednio 4, 6 i 7,5 kN i masie 120-150 kg. Zostały one wybrane przez Cessnę, Eclipse Aviation i Embraera, do napędzania swoich lekkich odrzutowców.

Największym konkurentem Pratt & Whitney jest Williams, z rodziną silników FJ33 (zobacz: Oblot mocniejszego D-Jeta), wybranych przez większość przedsiębiorstw, rozwijających maszyny klasy VLJ. Jednak ich konstrukcje dopiero są w trakcie prób, natomiast Cessna i Eclipse już rozpoczęły sprzedaż (i to w stosunkowo dużych ilościach), a Embraer kończy certyfikację swojej konstrukcji (zobacz: Certyfikacja Phenoma 100 coraz bliżej) i dysponując bogatym doświadczeniem oraz rozwiniętą siecią sprzedaży i serwisów, prawdopodobnie również osiągnie komercyjny sukces (planuje produkować do 100 egz. rocznie, z potwierdzonym portfelem zamówień ok. 500-600 samolotów).

Uzyskanie certyfikatu dla PW617F, pozwoli na zakończenie podobnej procedury dla Phenoma 100 i rozpoczęcie jego dostaw jeszcze w tym roku. Embraer planuje zbudować do końca grudnia 10-15 samolotów tego typu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.