Prototyp samolotu transportowego An-178 musi latać z blisko 1,5-tonowym balastem, by zachować prawidłowe wyważenie. Według analityków, to skutek błędu konstrukcyjnego.
Jak wynika z informacji ukraińskich forów internetowych, pierwsze próby prototypu samolotu transportowego An-178 (nr rej. UR-EXP, nr ser. 001) ujawniły poważne problemy z jego wyważeniem. By zachować odpowiednie położenie środka masy maszyna musi latać z balastem umieszczonym tuż za kabiną załogi. Standardowo składa się on z 15 stalowych płyt o masie po 85-90 kg, łącznie ważących 1,32 t.
Prototyp An-178 po oblocie jest prezentowany przez GP Antonow na kolejnych salonach lotniczych – po raz pierwszy w Le Bourget, a w ostatnich dniach w Dubaju. W czasie przelotów używany jest balast, który na czas ekspozycji jest wyjmowany z kadłuba. Widzowie mogą zobaczyć pustą ładownię. Producent nie informuje przy tym o możliwej zmianie kluczowych parametrów technicznych samolotu.
Problemy z wyważeniem An-178 spowodowane są zmianami konstrukcyjnymi wprowadzonymi w 2012, w ostatnich fazach projektowania samolotu. Z powodu problemów z uzyskaniem wymaganych charakterystyk startu i lądowania zdecydowano wówczas o zwiększeniu rozpiętości skrzydeł o ok. 2 m i ich powierzchni z 88,5 do 98,6 m2. By nie tracić czasu i nie ponosić dodatkowych kosztów, kadłub pozostawiono bez zmian. Obecnie konstruktorzy rozważają przebudowanie kadłuba w rejonie mocowania centropłata i wydłużenie jego przedniej części. To jednak będzie wymagało budowy nowego prototypu i przeprowadzenia jego kompletnych badań.
An-178 powstał na bazie pasażerskiego An-148. Prace nad nim rozpoczęto w 2010, a prototyp oblatano 7 maja 2015 (Oblot An-178, 2015-05-08). Obliczeniowy udźwig An-178 wynosi 18 ton. Samolot ma operować z lotnisk gruntowych. W intencji konstruktorów ma zastąpić przestarzałe An-12.