Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Katastrofa Super Pumy w Norwegii

Lotnictwo cywilne, 29 kwietnia 2016

Dziś około południa śmigłowiec Super Puma leciał z należącej do Statoil platformy wiertniczej Gullflaks B na Morzu Północnym na lotnisko Bergen – Flesland na zachodnim wybrzeżu Norwegii (lot HKS241). Na jego pokładzie znajdowało się 2 członków załogi i 11 robotników. O 11:54:35 czasu lokalnego śmigłowiec rozbił się niedaleko celu lotu, o skały na wyspie Turøy, na zachód od Sotra.

O 10:05 czasu lokalnego (GMT +1), z 5-minutowym opóźnieniem, Super Puma wystartowała z lotniska Flesland. Na platformę Gullflaks B przybyła zgodnie z planem. Do lotu powrotnego śmigłowiec wystartował o 11:16. Na lotnisku Flesland miał wylądować 12:08...

Wrak rozbitego śmigłowca całkowicie spłonął. Nikt nie przeżył katastrofy. 11 ofiar to Norwegowie. Na pokładzie znajdował się też Brytyjczyk i Włoch. Do poszukiwania szczątków wraku i ludzi skierowano ratowników naziemnych i kilka jednostek nawodnych. Szczątki i ciała ofiar znajdowały się bowiem na lądzie i w wodzie. Kadłub znaleziono kilka metrów pod jej powierzchnią.

Nie wiadomo co było przyczyną katastrofy. Naoczni świadkowie twierdzą, że śmigłowiec zapalił się już w powietrzu. Po wybuchu miał spadać spiralnie na skały. Przed zderzeniem z ziemią od śmigłowca oderwał się wirnik. Z zapisu 24 Flight Radar wynika, że śmigłowiec gwałtownie spadał z wysokości około tysiąca metrów.

Z zapisu 24 Flight Radar wynika, że śmigłowiec gwałtownie spadał z wysokości około tysiąca metrów / Ilustracje: 24 Flight Radar

Rozbity śmigłowiec to Eurocopter EC225LP Super Puma (Airbus H225) nr rej. LN-OJF, zarejestrowany w Norwegii 13 sierpnia 2009. Jego operatorem był CHC Helicopterservice. Po dzisiejszej katastrofie Statoil zdecydował o uziemieniu pozostałych używanych EC225. Później norweskie władze lotnicze rozciągnęły ten zakaz na wszystkie Super Pumy.

Poprzednio Super Pumy eksploatowane przez CHC były uziemione w 2013. W sierpniu tego roku śmigłowiec tego typu rozbił się w rejonie Szetlandów. Zginęły wówczas 4 osoby (Wstrzymane loty brytyjskich Super Pum, 2013-08-25).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.