Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Produkcja F-16 w Indiach?

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 13 lipca 2016

Po ubiegłotygodniowej wizycie prezes Lockheed Martina, Marillyn Hewson w Indiach lokalne media informują o planie uruchomienia w tym kraju produkcji samolotów wielozadaniowych F-16IN Block 70/72. Ma to być specjalnie zmodernizowana, przygotowana zgodnie z wymaganiami indyjskich wojsk lotniczych, wersja tej maszyny. Plany przewidują nawet możliwość eksportu produkowanych w Indiach samolotów. New Delhi chce też uruchomienia w Indiach globalnego ośrodka serwisowego F-16.

Rozmowy z amerykańskimi producentami – Boeingiem i Lockheed Martinem, na temat zakupu ich samolotów – F/A-18E/F i F-16IN, rozpoczęły się, gdy okazało się, że kontrakt na dostawę francuskich Dassault Rafale będzie zrealizowany jedynie częściowo. Pierwotnie Indie miały kupić 126 Rafale. Okazały się one jednak zbyt drogie i póki co zakup ograniczono do 36 maszyn (Francja i Indie doszły do porozumienia, 2016-04-18), które bez uzbrojenia mają kosztować 7,25 mld Euro. Od początku rozmów było wiadomo, że New Delhi żąda uruchomienia produkcji nabywanych od USA samolotów w rodzimych wytwórniach w myśl zasad programu Made in India. Kontrakt negocjowany jest między rządami w ramach procedury Foreign Military Sales (FMS).

Pierwszy F-16IN ma opuścić linię montażową 3,5 roku po zawarciu umowy, czyli w 2019-2020. Za uruchomienie produkcji ze strony Indii odpowiedzialna jest Tata Advanced Systems Ltd. To partner Lockheed Martina także w innych programach, m.in. transportowego C-130. Na razie trwają poszukiwania miejsca, w którym ma zostać zbudowana wytwórnia. Musi to być w pobliżu lotniska i niedaleko portu morskiego, z dobrą siecią dróg.

Indie negocjują też uruchomienie licencyjnej produkcji silników turboodrzutowych. Nie wiadomo jednak na razie, czy Waszyngton zgodzi się na to żądanie. Nie jest też jasne, jakiego typu silniki wchodzą w grę. Indiom zależy na najnowszym General Electric F414. Amerykanie wskazują raczej na Pratt & Whitney F110.

Według The Hindu negocjacje indyjsko-amerykańskie dotyczą także zakupu eksportowej wersji myśliwca Lockheed Martin F-22 – F-22E. Zakupem 150 maszyn tego typu zainteresowana jest Japonia. Kilka innych krajów, w tym Indie mogłyby kupić kolejnych 220 F-22. Lockheed Martin liczy na zgodę rządu na te transakcje i ponowne uruchomienie linii produkcyjnej tych samolotów. Mogłaby ona zastąpić linię montażową F-16, która może zostać zamknięta pod koniec przyszłego roku.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.