Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Indyjskie problemy z offsetem

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 13 kwietnia 2016

Indie i Francja wciąż nie mogą porozumieć się w sprawie zakupu samolotów wielozadaniowych Rafale.

Rok po oficjalnej decyzji o zakupie przez Indie 36 francuskich samolotów wielozadaniowych Rafale obydwie strony wciąż nie mogą dojść do porozumienia w kwestii ceny i zobowiązań offsetowych / Zdjęcie: SAC Mark Parkinson, MO W. Brytanii

Tym razem kwestią sporną są umowy offsetowe. Według oficjalnych informacji indyjski resort obrony odrzucił niedawną ofertę Thalesa o zmniejszeniu wartości wymaganych umów kompensacyjnych, które mają wynosić 50% ceny zakupu samolotów. W zamian francuskie przedsiębiorstwo proponuje pomoc w stworzeniu 3 tzw. inteligentnych miast.

W styczniu, podczas wizyty prezydenta François Hollande'a w Indiach obydwie strony uzgodniły, że Francuzi pomogą w przekształceniu miejscowości Chandigarh, Puducherry i Nagpur w ośrodki nowoczesnych technologii, przyjazne środowisku naturalnemu. Wydatki na ten cel byłyby pokryte przez Thalesa, w ramach zobowiązań offsetowych. Thales jest dostawcą awioniki i wyposażenia samolotu, których wartość to ok. 1/3 ceny Rafale.

Jednak ministerstwo obrony Indii stwierdziło, że Rafale zostały zakupione w ramach umowy międzyrządowej i w związku z tym Francuzi muszą zapewnić offset wyłącznie przedsiębiorstwom branży lotniczej (wojskowej i cywilnej) i bezpieczeństwa wewnętrznego, a także innym podmiotom, świadczącym usługi dla ich potrzeb, bez możliwości offsetu pośredniego. Nawet gdyby rząd zdecydował się na taki krok, musiałaby zatwierdzić go rada ds. zakupów uzbrojenia, co jest mało prawdopodobne, ponieważ wojskowi niechętnie odstępują od przepisów.

Obecnie prowadzone są także negocjacje dotyczące innych możliwości współpracy przemysłowej pomiędzy Francją i Indiami. Dassault proponuje spółce Reliance Defence produkcję elementów dla odrzutowców klasy biznes Falcon 7X i dostawy symulatorów Rafale dla Bharatiya Vāyu Senā (wojsk lotniczych Indii). Z kolei Safran nawiązał partnerstwo z Bharat Forge, dzięki któremu Hindusi mają produkować elementy metalowe samolotów komunikacyjnych.  

Wciąż nie wiadomo jednak, ile New Delhi ma zapłacić za 36 Rafale, wraz z uzbrojeniem. Rząd w Paryżu i Dassault domagają się 10,5-11 mld USD (40-41,6 mld zł), natomiast Hindusi są skłonni zapłacić 8,5-9 mld USD (32-34 mld zł), w dodatku z uwzględnieniem 10-letniego wsparcia inżynierskiego (Wysoka cena indyjskich Rafale , 2016-02-19). Francuzi kwestionują te żądania, twierdząc, że są one zaprzeczeniem logiki biznesowej. Na potwierdzenie dodają, że niedawno Katar zapłacił 6,7 mld euro (28,7 mld zł) za 24 Rafale (DIMDEX 2016: Rafale dla Kataru, 2016-03-31).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.