Gulfstream poinformował o oblocie pierwszego seryjnego odrzutowca klasy biznes G500.
Pierwszy seryjny odrzutowiec klasy biznes Gulfstream G500 (P1), będący zarazem piątym samolotem tego typu, który zostanie użyty do prób certyfikacyjnych, wzbił się w powietrze w piątek. Samolot wystartował z międzynarodowego portu lotniczego Savannah-Hilton Head. Jego załogę stanowili piloci doświadczalni Brian Dickerson i Andy Martin oraz inżynier prób w locie Dustin Johnson.
Lot trwał 4 h 5 min. W jego trakcie samolot osiągnął maksymalną wysokość 14 630 m i rozwinął prędkość M0,84.
Pierwszy seryjny G500 posłuży do badań elementów wyposażenia kabiny pasażerskiej, integracji instalacji pokładowych i prób ergonomicznych w trakcie różnych etapów lotu. P1 będzie wykonywał loty nocne, w różnych warunkach klimatycznych i w turbulencji.
Dotychczas cztery przedseryjne G500 wykonały ponad 320 lotów, trwających łącznie ponad 1300 h. W ich trakcie uzyskano maksymalną prędkość M0,995 i wysokość lotu 16 154 m. Najdłuższy lot trwał 8 h 24 min.
G500 ma być przystosowany do przewozu maksymalnie 19 pasażerów. Odrzutowiec ma dysponować zasięgiem 9 260 km przy prędkości M0,85 lub 7038 km przy prędkości M0,90.
Gulfstream zakłada, że G500 uzyska Certyfikatu Typu EASA i FAA w 2017. Pierwsze samoloty seryjne mają trafić do użytkowników w 2018 (Czwarty przedseryjny G500 oblatany, 2016-02-22).