Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Jak-152 oblatany

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 30 września 2016

Wczoraj na lotnisku Irkuckich zakładów lotniczych (IAZ) – filii PAO Korporacja Irkut, został oblatany dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy Jak-152. Za jego sterami znajdował się pilot doświadczalny Wasilij Siewastianow. Lot odbył się bez problemów. Własności samolotu okazały się zgodne z planowanymi.

Jak-152 w pierwszym locie. Za jego sterami pilot doświadczalny Wasilij Siewastianow, wcześniej szkolący pilotów WKS FR i WWS Białorusi / Zdjęcie: Korporacja Irkut

Jak-152 został zaprojektowany do realizowania podstawowego szkolenia kandydatów na pilotów wojskowych. Ma latać w każdych warunkach atmosferycznych, w dzień i w nocy. Jego projekt powstawał od początku lat 2000. w OKB Jakowlewa – obecnie Inżynierskim ośrodku korporacji Irkut – na bazie samolotu Jak-54. Od 2014 program jest realizowany pod kryptonimem Pticzka-WWS, zgodnie z wymaganiami WWS FR.

Seryjny Jak-152 ma rozwijać prędkość maksymalną 300-320 km/h, a jego prędkość lądowania ma wynosić 100-120 km/h. Pułap praktyczny zaplanowano na 4000 m, a zasięg na 1400 km. Jako jego napęd wybrano (z braku rosyjskiego odpowiednika) niemiecki silnik wysokoprężny RED A03 V12 o mocy 500 KM (SAS 2016: Niemieckie silniki Jaka-152, 2016-02-22). Samolot wyposażono w fotele wyrzucane SKS-94M produkowane przez NPP Zwiezda. Resurs Jaka-152 zaplanowano na 10 tys. h lub 30 tys. lądowań. Maksymalna masa startowa wynosi 1320 kg.

W IAZ powstają 4 prototypy Jak-152. Dwa z nich przeznaczone są do badań w locie, a dwa kolejne będą testowane na ziemi. Jeden posłuży do prób statycznych, a drugi do prób zmęczeniowych. Po ich zakończeniu ma rozpocząć się produkcja seryjna Jak-152 (Seryjne Jaki-152 od 2017?, 2015-04-18).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.