Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bankructwo Eclipse Aviation

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 26 listopada 2008

Wcześniej, niż przewidywali pesymiści, doszło do bankructwa Eclipse Aviation. Władze spółki chcą ją sprzedać, korzystając z postępowania upadłościowego. Przyszłość producenta zależy od tego, czy znajdzie się wystarczająco zasobny, nowy inwestor.

Eclipse 500, to jedyny dotąd - obok Cessny Citation Mustang - seryjnie produkowany bardzo lekki odrzutowiec (VLJ). 6-osobowy samolot, szybki odpowiednik klasycznych, turbośmigłowych awionetek, miał zrewolucjonizować przewozy typu taxi i rynek prywatnych samolotów dyspozycyjnych. Błędy kadry zarządzającej i duże ryzyko - związane z oparciem się na jednym tylko modelu - spowodowały jednak, że przedsiębiorstwo, dysponujące ogromnym portfelem zamówień, musiało ogłosić upadłość / Zdjęcie: Eclipse Aviation

Eclipse Aviation, producent cieszących się dużym powodzeniem E500, odrzutowców klasy VLJ, czyli o maksymalnej masie startowej poniżej 4,5 t, od początku działalności notował straty. Złe oszacowanie ceny jednostkowej i tempa produkcji, doprowadziło do sytuacji, w której, do każdego zbudowanego samolotu, właściciele spółki musieli dopłacać kilkaset tysięcy USD. Kryzys sektora bankowego, który przekształcił się szybko w załamanie gospodarcze, pogorszył sytuację. Eclipse zwolnił przynajmniej 38% pracowników (część obserwatorów uważa, że więcej) i ograniczył produkcję. Według analityków Forecast International, mimo tego programu oszczędnościowego, z powodu braku nowych inwestorów, wytwórca miał zakończyć produkcję w pierwszym kwartale 2009 (zobacz: Eclipse zagrożony?). Szacunki te okazały się zbyt optymistyczne.

We wtorek rano czasu amerykańskiego, przedstawiciele producenta wystąpili w sądzie w Delaware, o rozpoczęcie procedury upadłościowej. Pozwala to na zamrożenie żądań wierzycieli. Kilka miesięcy zwłoki daje szanse na znalezienie nowych inwestorów.

W tym celu Eclipse przekazało swój majątek (gotówkę, udziały i długi), największemu współudziałowcowi, European Technology and Investment Research Center (ETIRC) Aviation. Cesja pozwoli spokojnie przygotować się do przeprowadzenia publicznego przetargu na majątek Eclipse, co ma nastąpić nie później, niż w styczniu.

Wybór ETRIC nie jest przypadkowy. Po zainwestowaniu ok. 100 mln USD, centrum praktycznie przejęło kontrolę nad Eclipse. Roel Piper, dotychczasowy prezes ETRIC Aviation, został w czerwcu prezesem amerykańskiego producenta.

Ochrona przed dłużnikami, w czasie prowadzenia postępowania upadłościowego, pozwoli jednocześnie udziałowcom Eclipse na finansowanie bieżącej produkcji, która ma być nieprzerwanie prowadzona do czasu sprzedaży przedsiębiorstwa.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.