Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Samoloty dla VIP bez przetargu?

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 08 grudnia 2008

3 grudnia premier Donald Tusk zapowiedział szybki zakup samolotów dla VIP. Nie powiedział jednak, że jego intencją jest ominięcie normalnych procedur obowiązujących w państwie.

Zapowiedź premiera była następstwem informacji o kłopotach z samolotem Tu-154M Lux, którym po Azji podróżował prezydent Lech Kaczyński (Tu-154M w Japonii. Następnego dnia po zapowiedzi premiera Kancelaria Prezesa RM zwróciła się do Urzędu Zamówień Publicznych z zapytaniem o wskazanie możliwości najszybszego zakupu samolotów. Wczoraj Urząd poinformował, że od ustawy o zamówieniach publicznych można odstąpić ze względu na istotny interes bezpieczeństwa państwa. Oznaczałoby to ominięcie normalnych procedur obowiązujących w Polsce. Nieoficjalnie wiadomo, że rząd zebrał na ten cel z oszczędności w kilku resortach ok. 150 mln zł.

MON prowadziło przetarg dotyczący zakupu samolotów dla VIP przez ostatnich kilkanaście miesięcy (Samoloty VIP: Do krwi ostatniej?). Procedurę realizowała od 21 września 2007 Agencja Mienia Wojskowego. Działania zamarły po zmianach personalnych w MON i AMW. Minister Bogdan Klich przez rok nie zdecydował się na uruchomienie nowej procedury.

Obecnie w MON gotowy jest projekt rozporządzenia, które mogłoby rozpocząć nowy przetarg. W stosunku do poprzedniej procedury zmieniłoby ono jedynie liczbę kupowanych samolotów - z 6 do 3 plus 1 w opcji. Projekt nie rozstrzyga podstawy prawnej przetargu - ustawy o zamówieniach publicznych czy odpowiedniej decyzji ministra obrony narodowej. Do rozpisania przetargu potrzebny jest tylko podpis ministra Klicha.

W międzyczasie MON wystosowało zapytanie informacyjne do potencjalnych dostawców samolotów. Główne zawarte w nim pytanie dotyczyło czasu dostarczenia 2 samolotów spełniających podstawowe polskie warunki. A te pozostały zgodne z decyzją Rady Uzbrojenia: zasięg przebazowania - 7 tys. km, prędkość - Ma0,8, liczba pasażerów - 15, masa maksymalna - ok. 36 ton. Pytanie skierowano nie tylko do przedsiębiorstw wyspecjalizowanych w produkcji samolotów dyspozycyjnych - Bombardiera, Dassault Aviation i Gulfstreama, ale także do m.in. Airbusa, BAE Systems, Boeinga i Embraera, a nawet wytwórni rosyjskich. Z pierwszych odpowiedzi wynika, że dostawa samolotów w najprostszej konfiguracji jest możliwa w ciągu kilku miesięcy, a na dostarczenie samolotów wyposażonych odpowiednio do przewozów VIP trzeba by poczekać ok. 1,5 roku.

Gry wokół przetargu na samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie trwają już kilkanaście lat. Grupy lobbystów usiłowały przez ten czas doprowadzić do zaniechania normalnych procedur i dokonania zakupu z ich pominięciem. W 2007, gdy ministrem był Radosław Sikorski, niewiele brakowało, że zakupione zostałyby stare, nieekonomiczne samoloty Embraer 145 oferowane przez PLL LOT. Sikorski dotąd zachował duże wpływy w resorcie.

Obecnie pretekstem do ominięcia przetargu są kłopoty z samolotem Tu-154M w Ułan Bator. Jego awaria - uszkodzenie sygnalizatora wysunięcia jednego z segmentów klap zaskrzydłowych - była jednak spowodowana błędem eksploatacyjnym. Według danych za 2007 samoloty Tu-154M należą do najmniej awaryjnych samolotów używanych przez Siły Powietrzne. Problemem jest jedynie intensywność ich eksploatacji, która nie pozwala normalne szkolenie załóg i obsług naziemnych. Zakup kilku mniejszych samolotów o dużym zasięgu pozwoliłby na odciążenie 2 posiadanych przez 36. splt Tu-154M i ich normalną eksploatację przez kolejnych 6-8 lat.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.