Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

PAS 2017: MRJ już bez opóźnień

Lotnictwo cywilne, 20 czerwca 2017

Jedną z wyczekiwanych premier tegorocznego Paris Air Show jest japoński samolot komunikacyjny Mitsubishi Regional Jet.

MRJ 90 w barwach japońskich linii lotniczych ANA – pierwszego użytkownika tych samolotów – prezentowany na wystawie statycznej paryskiego salonu lotniczego / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Japoński koncern Mitsubishi wykorzystuje salon lotniczy w Paryżu, aby wykazać, że program certyfikacji MRJ przebiega już bez większych zacięć. W styczniu br. poinformowano, że ze względu na wymagania certyfikacyjne i bezpieczeństwa, konieczne było przeprojektowanie przedziału awioniki. To z kolei wiąże się z koniecznością ponownego poprowadzenia wiązek przewodów elektrycznych (zmianie ulegnie przebieg ok. 23 tys. przewodów!).

Wprowadzenie zmian spowodowało opóźnienie o dwa lata pierwszej dostawy samolotu dla klienta (Dwuletnie opóźnienie MRJ, 2017-01-23). Teraz plany mówią o połowie 2020. Shunichi Miyanaga, prezes koncernu Mitsubishi Heavy Industries podkreśla, że jak najszybsza certyfikacja samolotu jest najwyższym priorytetem.

Prezentowany na paryskim salonie samolot to 90-miejscowy MRJ90. Jest to trzeci prototyp (FTA-3), który otrzymał malowanie pierwszego użytkownika – japońskich linii lotniczych ANA.

Na co dzień samolot uczestniczy w próbach w locie w USA (Kolejny MRJ 90 dotarł do USA, 2016-12-21). Do Paryża przyleciał ze stanu Waszyngton przez kanadyjskie Winnipeg i Goose Bay oraz islandzki Keflavik. Przelot został wykorzystany jako element prób w locie.

Łącznie wszystkie cztery prototypy biorące udział w próbach wylatały ok. 800 h. Japoński producent zakłada, że cały proces certyfikacyjny będzie wymagał 2500 h. Linie lotnicze All Nippon Airways w 2008 zamówiły 25 samolotów rodziny MRJ. 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.