Gipen Demo, demonstrator technologii, wzór dla prototypu JAS 39E/F, oznaczonego handlowo Gripen NG, wykonał w środę lot z prędkością naddźwiękową nad Morzem Bałtyckim, bez użycia dopalaczy.
Zastosowanie nowego, mocniejszego o 20% silnika - General Electric/Volvo Aero F414G - jest jedną z podstawowych zmian, które mają być wprowadzone do nowego modelu Saaba. Celem było przekroczenie prędkości dźwięku bez użycia dopalaczy, czym charakteryzują się najnowsze konstrukcje myśliwskie.
Oprócz tego JAS 39E/F będzie miał większy zasięg, nowy elektronicznie skanowany radar (PS-05/A Mk 5), przebudowany system łączności i wymiany informacji oraz walki radioelektronicznej. Samolot zostanie przystosowany do przenoszenia nowych typów uzbrojenia - Gripen Demo ma m.in. zainstalowane dwie nowe, wzmocnione szyny podkadłubowe.
Oblot demonstratora odbył się pod koniec maja (zobacz: Pierwszy lot Gripena Demo). Od tego czasu Szwedzi wykonali ok. 40 lotów testowych, badając m.in. graniczne kąty natarcia, różne rodzaje i masy podwieszanych ładunków oraz stopniowo zwiększając prędkość i pułap.
Ostatnią próbę nad Bałtykiem przeprowadził pilot doświadczalny Saaba, Magnus Ljungdahl. Poinformował on, że na wysokości 9300 m osiągnął on prędkość Ma1,2, utrzymując ją przez dłuższy czas, aż do opuszczenia terenu prób. Samolot miał podwieszone makiety uzbrojenia.