Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ponaddźwiękowy Gripen Demo

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 23 stycznia 2009

Gipen Demo, demonstrator technologii, wzór dla prototypu JAS 39E/F, oznaczonego handlowo Gripen NG, wykonał w środę lot z prędkością naddźwiękową nad Morzem Bałtyckim, bez użycia dopalaczy.

Gripen Demo, w czasie poprzednich lotów testowych, z wykorzystaniem m.in. pocisków Iris-T, Meteor i bomb GBU10. Ostatnia próba może mieć spore znaczenie dla wyników przetargów na samoloty wielozadaniowe w Szwajcarii, a nieco później w części krajów byłego bloku wschodniego i - jako najważniejsze wyzwanie - w Indiach / Zdjęcie: Gripen International

Zastosowanie nowego, mocniejszego o 20% silnika - General Electric/Volvo Aero F414G - jest jedną z podstawowych zmian, które mają być wprowadzone do nowego modelu Saaba. Celem było przekroczenie prędkości dźwięku bez użycia dopalaczy, czym charakteryzują się najnowsze konstrukcje myśliwskie.

Oprócz tego JAS 39E/F będzie miał większy zasięg, nowy elektronicznie skanowany radar (PS-05/A Mk 5), przebudowany system łączności i wymiany informacji oraz walki radioelektronicznej. Samolot zostanie przystosowany do przenoszenia nowych typów uzbrojenia - Gripen Demo ma m.in. zainstalowane dwie nowe, wzmocnione szyny podkadłubowe.

Oblot demonstratora odbył się pod koniec maja (zobacz: Pierwszy lot Gripena Demo). Od tego czasu Szwedzi wykonali ok. 40 lotów testowych, badając m.in. graniczne kąty natarcia, różne rodzaje i masy podwieszanych ładunków oraz stopniowo zwiększając prędkość i pułap.

Ostatnią próbę nad Bałtykiem przeprowadził pilot doświadczalny Saaba, Magnus Ljungdahl. Poinformował on, że na wysokości 9300 m osiągnął on prędkość Ma1,2, utrzymując ją przez dłuższy czas, aż do opuszczenia terenu prób. Samolot miał podwieszone makiety uzbrojenia.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.