Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Falcon Heavy wystartował

Astronautyka, 07 lutego 2018

Wczoraj o 15:45 czasu lokalnego (20:45 GMT) z platformy 39A Kennedy Space Center (KSC) na przylądku Canaveral wystartowała rakieta nośna SpaceX Falcon Heavy. Jej pierwszy stopień stanowiło 27 silników w trzech modułach napędowych wytwarzających ciąg 22 820 kN. Dwa z nich wróciły później na Ziemię i wylądowały na specjalnych platformach w KSC. Próba powrotu centralnego modułu na platformę pływająca na Atlantyku zakończyła się niepowodzeniem.

Rakieta nośna Falcon Heavy startuje z przylądka Canaveral, 6 lutego 2018, 20:45 GMT / Zdjęcie: SpaceX

Falcon Heavy może na niską orbitę okołoziemską wynosić ładunki ważące do 64 t. To ponad 2 razy więcej niż konkurencyjna Delta IV Heavy (do 29 t) budowana przez United Launch Alliance. Ale mniej niż największa w historii rakieta nośna Saturn V, używana przez Amerykanów w programie lotów księżycowych Apollo, zdolna do wynoszenia ładunków ważących 140 t (jej loty zakończono w 1973 z powodu ogromnych kosztów).

Dwa moduły boczne rakiety Falcon Heavy lądują jednocześnie na platformie niedaleko miejsca startu / Zdjęcie: SpaceX

Głównym ładunkiem Falcon Heavy podczas pierwszego lotu był sportowy Tesla Roadster z napędem elektrycznym właściciela SpaceX (i Tesli), Elona Muska. W kabinie czerwonego samochodu umieszczono manekin nazwany Starman (z piosenki Davida Bowie). Ładunek skierowany został w kierunku Marsa. Ostatecznie, po przeleceniu w pobliżu tej planety ma znaleźć się na orbicie okołosłonecznej, 400 mln km od Ziemi.

Na 2018 zaplanowano jeszcze dwa starty Falcona Heavy. W jednym z nich na orbitę okołoziemską, na zamówienie Arabii Saudyjskiej, ma trafić satelita Arabsat 6A, a w drugim Space Test Program 2 na zlecenie US Air Force. Każdy start najcięższej rakiety SpaceX kosztuje 90-120 mln USD (Delta IV Heavy – 150-400 mln USD, Start Falcon Heavy 6 lutego?, 2018-01-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.