Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Airbus na Euronaval 2018

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 19 października 2018

Na odbywającej się w Paryżu w dn. 23-26 października wystawie Euronaval spółka Airbus zaprezentuje szeroki wachlarz inteligentnych rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego – od centrów nadzoru nad obszarami morskimi, zintegrowanych usług łączności morskiej, przez systemy satelitarne i im pokrewne, po bezzałogowe statki powietrzne, samoloty i śmigłowce.
Na odbywającej się w Paryżu w dn. 23-26 października wystawie Euronaval spółka Airbus zaprezentuje szeroki wachlarz inteligentnych rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego – od centrów nadzoru nad obszarami morskimi, zintegrowanych usług łączności morskiej, przez systemy satelitarne i im pokrewne, po bezzałogowe statki powietrzne, samoloty i śmigłowce / Rysunek: Airbus

Swoją pozycję w sektorze bezpieczeństwa morskiego Airbus zawdzięcza w szczególności rodzinie rozwiązań monitoringu wybrzeża STYRIS, stosowanych obecnie w 50 krajach w ponad 250 dostarczonych dotąd systemach. STYRIS obejmuje: usługi VTS (Vessel Traffic Services), służące m.in. do ochrony bezpieczeństwa ludzi na morzu, nawigacji, bezpieczeństwa ruchu morskiego i jego wydajnego planowania i kierowania; systemy CSS (Coastal Surveillance Systems) do ochrony granic morskich i środowiska oraz zadań poszukiwawczo-ratowniczych, oraz rozwiązania do ochrony infrastruktury krytycznej (Critical Infrastructure Protection).

Nie bez znaczenia dla jakości i skuteczności proponowanych przez Airbus usług monitorowania obszarów morskich jest flota satelitów obserwacji Ziemi, którymi ten europejski koncern dysponuje. Ogromne ilości codziennie pozyskiwanych przez nie danych, w połączeniu z dodatkowymi źródłami informacji, takimi jak AIS (Automatic Identification System) czy analiza predykcyjna, pozwalają uzyskać kompletny obraz sytuacji na morzu, cenny zarówno dla użytkowników znajdujących się na wodzie, jak i dla tych na lądzie. Przykładowe scenariusze ilustrujące przydatność rozwiązań z rodziny STYRIS, w tym np. przewidywanie zagrożeń i identyfikacja zachowań podejrzanych, wraz z omówieniem ich możliwości, przedstawią podczas targów Euronaval przedstawiciele spółki Airbus w urządzonym przez nią w ramach imprezy salonie wystawowo-informacyjnym Smart Maritime Centre.

Dodatkowe funkcje wywiadowcze mogą pełnić bezzałogowce, jak choćby napędzany elektrycznie bezzałogowy statek powietrzny Aliaca. Mogąc pozostawać w powietrzu nawet przez 3 godziny, dzięki stabilizowanej żyroskopowo wieżyczce z czujnikami wizyjnymi, oferuje on 3600 panoramę okolicy w promieniu od 10 do 50 km. Jest to konstrukcja przystosowana do misji morskich. Start odbywa się przy użyciu katapulty, a lądowanie wspomaga specjalna siatka. Urządzenie może z powodzeniem służyć np. do rozpoznawania obszaru przed statkiem lub okrętem.

Inne oferowane rozwiązanie to pseudosatelita Zephyr (tzw. platforma HAPS, High Altitude Pseudo-Satellite). Zasilane wyłącznie energią słoneczną Zephyry działają wysoko ponad strefą narażoną na czynniki pogodowe i zarezerwowaną dla konwencjonalnego ruchu lotniczego. Zastosowania systemu Zephyr doskonale uzupełniają możliwości satelitów, konwencjonalnych bezzałogowców i załogowych statków powietrznych (Rekordowy lot Zephyra S , 2018-08-09). Zawdzięczany tak dużemu pułapowi operacyjnemu zasięg lokalny i regionalny czyni pseudosatelity Zephyr doskonałym środkiem do stałej lokalnej obserwacji. Zephyr jest w stanie skupić się na konkretnym obszarze o szerokości dochodzącej do setek kilometrów i przez kilka miesięcy zapewniać na nim nieprzerwanie łączność i usługi obserwacyjne podobne do satelitarnych.

Budując na doświadczeniach zgromadzonych w sześciu krajach przy eksploatacji 34 morskich patrolowych wersji samolotów C295, Airbus oferuje obecnie C295 jako wyposażony w samodzielnie opracowane przez spółkę Airbus systemy wsparcia misji FITS (Fully Integrated Tactical System) samolot do misji zwiadowczych (ISR), ochrony granic i zadań w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego. C295 jest także dostępny w wersji taktycznej przeznaczonej do zwalczania okrętów podwodnych. Samoloty w tym wariancie znajdują się już w służbie w chilijskich siłach powietrznych. W odpowiedzi na potrzeby rynku spółka Airbus rozpoczęła samodzielnie finansowane badania konstrukcyjne w ramach nowego programu o nazwie A320M3A, zmierzającego do budowy wariantu cywilnej platformy A320 zaprojektowanego do szeregu zastosowań zwiadowczych, ze szczególnym uwzględnieniem długodystansowych patroli nad obszarami morskimi i zwalczania okrętów podwodnych.

Na swoim stoisku Airbus zaprezentuje model redukcyjny mogącego operować zarówno z brzegu, jak i z okrętów śmigłowca NH90 NFH, mającego dysponować pełnym arsenałem funkcji zwalczania zarówno okrętów podwodnych, jak i celów nawodnych. Goście wystawy będą mogli również zobaczyć model bezzałogowca pionowego startu i lądowania (VUAV) VSR700, zaprojektowanego przez konstruktorów spółki Airbus z uwzględnieniem wymagań marynarek wojennych całego świata.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.