Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

H135 dla Straży Granicznej

Przemysł lotniczy, Służby państwowe, Strategia i polityka, 30 października 2018

30 października w siedzibie Komendy Głównej Straży Granicznej w Warszawie podpisano porozumienie na dostawę tej formacji nowego śmigłowca przeznaczonego do dozoru naszej wschodniej granicy. W wyniku postępowania przetargowego, w którym wzięły udział statki powietrzne tylko dwóch typów – wybrano H135, produkowane w zakładach Airbus Helicopters w niemieckim Donauwörth. Wiropłaty, w specjalistycznym wariancie wyposażenia dla służb specjalnych państwa, za 46,5 mln zł zaoferowała spółka Heli Invest Services z Warszawy. O dziwo do postępowania przetargowego nie stanął PZL Świdnik ze śmigłowcami Leonardo Helicopters.

Ceremonia podpisania umowy na dostawę H135 dla Straży Granicznej. Dokumenty sygnują Zastępca Komendanta Głównego Straży Granicznej płk SG Wioleta Gorzkowska i Dyrektor Projektu Heli Invest Services Wojciech Kowalewski / Zdjęcie: Wojciech Łuczak

W Sali Kolumnowej Komendy Głównej Straży Granicznej umowę podpisali Zastępca Komendanta Głównego Straży Granicznej płk SG Wioleta Gorzkowska i Dyrektor Projektu Heli Invest Services Wojciech Kowalewski (były pilot śmigłowców wojskowych). Zgodnie z warunkami dostawy, zamawiający otrzyma swój śmigłowiec w terminie do 1 października 2019. Będzie on wyposażony w czteroosiowego autopilota, awionikę glass cockpit, reflektor szperacz, system obserwacji lotniczej i specjalistyczne stanowisko dla operatorów systemów pokładowych, niezbędne z uwagi na specyfikę realizowanych zadań. Zakup zostanie sfinansowany z Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej  Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017 – 2019.

Należący do Straży Granicznej wiropłat będzie już 33. H135 w naszym kraju (27 lata w składzie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, a pozostałe należą do użytkowników prywatnych). Straż Graniczna zapowiada już wkrótce postępowanie przetargowe na szkolenie załóg latających H135. Wiadomo, że przystąpi do niego LPR, które dysponuje bazą treningową z symulatorem. Ciekawostką jest to, że 5 listopada 2018 odbędzie się ceremonia otwarcia kopert z ofertami na mały jednosilnikowy śmigłowiec do szkolenia pilotów SG. Oznacza to początek własnego szkolenia lotniczego personelu tej formacji.

Na razie nie wiadomo jaką kolorystykę otrzyma najnowszy wiropłat Straży Granicznej. Być może dominować będą barwy srebrna, biała i czerwona. Oferent ma przedstawić symulację różnych wariantów malowania. Nie jest wykluczone, że zakupy śmigłowcowe SG zakończą się na jednym H135.

Lotnictwo Straży Granicznej prowadzi operacje lotnicze zarówno na granicy lądowej, jak i morskiej. Do głównych zadań lotnictwa Straży Granicznej należy prowadzenie działań obserwacyjno-rozpoznawczych mających na celu przeciwdziałanie nielegalnej migracji oraz walkę z przemytem. Statki powietrzne Straży Granicznej używane są także we wspólnych operacjach koordynowanych przez Agencję FRONTEX. W latach 2009-2017 lotnictwo SG zrealizowało we współpracy z Agencją FRONTEX 18 misji w ochronie zewnętrznych granic Unii Europejskiej. W tym roku odbyły się dwie takie misje.

Straż Graniczna ma obecnie na stanie 13 statków powietrznych: 4 śmigłowce PZL Kania, śmigłowiec W-3AM Anakonda, samolot M28 Skytruck, samolot M20 Mewa, 4 samoloty PZL-104MF Wilga 2000 i 2 samoloty ASP S15-1 Stemme. Personel lotniczy SG liczy łącznie 58 osób: 22 pilotów i 36 operatorów/mechaników (Rewolucyjne statki powietrzne dla SG, 2014-10-09).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.