Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dostawa ESM dla Oriona

Astronautyka, 05 listopada 2018

Dziś Airbus dostarczy pierwszy europejski moduł obsługowy (European Service Module, ESM) dla budowanej przez NASA kapsuły Orion. ESM powstał w europejskim ośrodku badań kosmicznych w niemieckiej Bremie, skąd na pokładzie samolotu transportowego An-124 zostanie przetransportowany do NASA Kennedy Space Center na Florydzie w USA.

Europejski moduł obsługowy zostanie przetransportowany do NASA Kennedy Space Center na Florydzie / Zdjęcie: Airbus

ESM ma cylindryczny kształt oraz średnicę i wysokość około 4 m. Moduł ma ponad 20 tysięcy podzespołów – od osprzętu elektrycznego po silniki, panele słoneczne, zbiorniki na paliwo i materiały zastosowane w systemie podtrzymywania życia, a także kilka kilometrów przewodów elektrycznych i hydraulicznych. Jest wyposażony w czteroskrzydłową baterię słoneczną znaną z Automatycznego Statku Transportowego (ATV), która po rozłożeniu ma rozpiętość 19 m i może wytwarzać energię wystarczającą do zasilenia dwóch domostw. Całkowita masa ESM to nieco ponad 13 t. Moduł będzie zawierać 8,6 t materiału pędnego dla jednego silnika głównego i 32 mniejszych silników manewrowych.

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) wybrała Airbusa jako głównego wykonawcę prac rozwojowo-konstrukcyjnych pierwszego ESM w listopadzie 2014. Moduł ten stanowi kluczowy element Oriona, statku kosmicznego następnej generacji, w którym – po raz pierwszy od zakończenia programu Apollo w latach 1970. – astronauci wylecą poza niską orbitę okołoziemską. ESM zawiera podzespoły napędowe, zasilające i termoregulacyjne. Podczas przyszłych misji ESM, zainstalowany pod modułem załogowym, będzie także stanowić źródło zaopatrzenia załogi Oriona w wodę i tlen.

Dostarczenie pierwszego europejskiego modułu obsługowego przeznaczonego do budowanego przez NASA statku Orion to niezwykle ważny moment. Przygotowania do przełomowej pozaorbitalnej misji załogowej NASA nabierają właśnie tempa. Już wkrótce, w Kennedy Space Center, moduł załogowy zostanie połączony z modułem obsługowym i będą mogły rozpocząć się ich integracja i próby – powiedział Oliver Juckenhöfel, szef działu Airbus On-Orbit Services and Exploration.

Współpraca przy projekcie Orion jeszcze bardziej scementowała nasze wyjątkowe, bliskie i owocne więzi z naszymi klientami – ESA i NASA – oraz z naszym partnerem przemysłowym, spółką Lockheed Martin Space. Dołożymy wszelkich starań, aby dalej wzmacniać zaufanie, jakie ESA i NASA pokładają w naszej wiedzy i know-how, którymi wykazaliśmy się przy projektowaniu i budowie pierwszego ESM. W sterylnych pomieszczeniach naszych laboratoriów zaczęliśmy już prace nad montażem drugiego modułu obsługowego – dodał Juckenhöfel.

Wyniesienie statku Orion przy użyciu nowej, przygotowywanej przez NASA rakiety nośnej (SLS) ma kryptonim Exploration Mission-1 i jest zaplanowane na 2020. Będzie to misja bezzałogowa. Jej celem będzie sprawdzenie możliwości pojazdu przez poprowadzenie go ponad 64 tys. km poza orbitę Księżyca. Pierwsza misja załogowa, Exploration Mission-2, jest zaplanowana na 2022.

Konstrukcja kapsuły Orion pozwala astronautom dotrzeć dalej w przestrzeń kosmiczną niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki systemom podtrzymania życia Orion zapewni załodze podczas tak dalekiej podróży niezbędne warunki bytowania, a następnie umożliwi bezpieczny powrót na Ziemię, mimo ogromnej prędkości wejścia w atmosferę naszej planety. Celem przyświecającym organizowanej przez NASA misji poza Księżyc jest wypracowanie rozwiązań umożliwiających wysłanie ludzi na Marsa, można więc z powodzeniem uważać ją za zwiastuna nowej ery załogowych lotów kosmicznych (Airbus zdobywa kontrakt ESA, 2017-02-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.