Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zwrot w sprawie bułgarskich Su-25

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 14 listopada 2018

Bułgarski minister obrony Krasimir Karakaczanow zdecydował 2 listopada o odwołaniu poprzedniej, wydanej 23 października, decyzji o wyborze białoruskich 558. Lotniczych Zakładów Remontowych (558. ARZ) jako zwycięzcy przetargu na obsługę techniczną i przedłużenie trwałości użytkowej 14 samolotów uderzeniowych Su-25 (10 Su-25K i 4 Su-25UBK), używanych przez Wojennowzdusznite Siły (wojska lotnicze) oraz 28 przeznaczonych dla nich silników R-95Sz.

/ Zdjęcie: MO Bułgarii

W uzasadnieniu Bułgarzy podali, że oferta białoruskiego przedsiębiorstwa jest dwuznaczna niejasność, ponieważ jest ważna tylko w przypadku wykonana przeglądu naprawczego całego samolotu, a nie w razie zamówień oddzielnych prac i/lub usług, takich jak przegląd płatowca, zmiany, remonty silników, itp. Decyzja Karakaczanowa powoduje cofnięcie procesu przetargowego do etapu negocjacji i konieczność rozpoczęcia na nowo rozmów pomiędzy bułgarskim Ministerstwem Obrony a 558. ARZ.

Miejscowe media spekulują, czy może ministerstwo obrony odwołało przetarg na obsługę Su-25 i jakie byłyby tego konsekwencje i ostateczny wynik nowych negocjacji. W odpowiedzi resort obrony opublikował 5 listopada oświadczenie prasowe, w którym poinformował, że nie anuluje zamówienia i poinstruuje komisję prowadzącą negocjacje o nowym zapisie, a także potwierdzi cenę prac dotyczących Su-25 . W oświadczeniu podano również, że ogłoszona szacunkowa wartość zamówienia w wysokości 82,5 mln lewa (ponad 181 mln zł) może zostać zmieniona decyzją Rady Ministrów. Wcześniej Sofia podała, że po negocjacjach, przeprowadzonych w dn. 12-13 września, 558. ARZ znacznie obniżyły swoje żądania i zgodziły się na otrzymanie za prace 73,66 mln euro (ok. 318 mln zł) bez VAT (558. ARZ wyremontują bułgarskie Su-25, 2018-10-30).

Co ciekawe, w bazie lotniczej WWS Graf Ignatiewo znajdują się zakłady Awionams, mające wieloletnie doświadczenie w naprawach, przeglądach i obsłudze technicznej różnych samolotów (i ich zespołów) produkowanych w b. ZSRR. W przeszłości Awionams wykonały 28 przeglądów naprawczych samolotów Su-25 i 96 przeglądów naprawczych silników R-95Sz. Jednak apele o uwzględnienie zakładów w najnowszym przetargu na obsługę Su-25 zostały stanowczo odrzucone przez Karakaczanowa, który poinformował bułgarski parlament, że Awionams nie wykonały żadnego przeglądu Su-25 od 2001 i że brakuje im licencji i zdolności. Zdaniem Karakaczanowa odzyskanie takich zdolności przez Awionams miałoby trwać co najmniej 3 lata, a WWS nie mogą czekać tak długo.

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.