Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Słaba kondycja bułgarskiego lotnictwa

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 20 czerwca 2018

Bułgarski premier Bojko Borisow zaproponował Izraelowi wspólną produkcję wojskowych bsl podczas jego niedawnej wizyty w Jerozolimie. Porozmawiamy o wspólnej produkcji w dziedzinie nowoczesnych technologii obronnych, zwłaszcza bojowych bezzałogowców – powiedział Borisow przed spotkaniem z premierem Izraela Binjaminem Netanjahu 12 czerwca w Jerozolimie.

Według szefa resortu obrony mniej niż połowa bułgarskich pilotów wykonuje loty z powodu braku sprawnych statków powietrznych / Zdjęcie: MO Bułgarii

Bułgarska propozycja została złożona w związku ze spodziewanym ogłoszeniem przetargu na zakup nowych wielozadaniowych samolotów bojowych, które zastąpią MiGi-29 Wojennowzdusznitych Sił (wojsk lotniczych). Rząd w Sofii będzie poszukiwać dzięki temu zamówieniu możliwości produkcji części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych dla nowych samolotów, a także transferu technologii wymaganego do produkcji bezzałogowych statków latających. Oczekuje się, że w bułgarskim przetargu będzie uczestniczył Izrael oferując, podobnie jak Chorwacji,  używane  F-16C/D Barak.

Mimo chęci zakupienia nowego sprzętu kondycja Wojennowzdusznitych Sił pozostaje słaba, jak ujawnił bułgarski minister obrony Krasimir Karakaczanow, który 14 czerwca powiedział w narodowej stacji telewizyjnej bTV, że mniej niż połowa spośród 245 bułgarskich pilotów wykonuje loty z powodu braku sprawnych statków powietrznych.

Karakaczanow ujawnił też, że po katastrofie śmigłowca transportowego Mi-17 Wojennowzdusznite Siły mają na stanie pięć Mi-17, które wciąż są uziemione, a z sześciu bojowych Mi-24V tylko jeden jest zdatny do lotu (Katastrofa Mi-17 w Bułgarii, 2018-06-12). Szef bułgarskiego resortu obrony powiedział również, że spośród 12 śmigłowców transportowych AS.532AL Cougar tylko 3 lub 4 są zdatne do lotu, a z 6 śmigłowców Bell 206B-3 wykonywać loty mogą tylko trzy (Bułgaria porozumiała się z Airbusem, 2018-06-07).

Według Karakaczanowa do przywrócenia zdatności do lotu floty Belli 206 potrzeba 500 tys. euro, a powrót do eksploatacji 5 Mi-24 kosztować będzie 12 mln euro. Na naprawy i remonty pięciu Mi-17 trzeba zarezerwować kolejne 12,5 mln euro. Karakaczanow podkreślił, że znajdujące się w Sofii zakłady TEREM-Letec powinny dokonać przeglądów Mi-17 i że planuje się przywrócenie zdatności do lotu co najmniej 3 z nich.

Minister Karakaczanow powiedział też, że oprócz trwających prac nad przywróceniem zdolności operacyjnych bułgarskich MiGów-29 (12 MiGów-29A i 3 MiGów-29UB), planowane są również przeglądy naprawcze samolotów uderzeniowych: 10 Su-25K i 4 Su-25UBK (Rosyjskie wsparcie dla bułgarskich MiGów-29, 2018-03-14).

Na podstawie informacji Igora  Bozinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.