Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowe szaty polskiego Herculesa

Lotnictwo wojskowe, 17 grudnia 2018

Podczas przeglądu strukturalnego przeprowadzonego w WZL-2 w Bydgoszczy, na polskim transportowcu C-130E (nr takt. 1504) naniesione zostało efektowne okolicznościowe malowanie z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości i powstania polskiego lotnictwa wojskowego.

Głównym motywem malowania Herculesa jest wizerunek orła na usterzeniu pionowym  daty 1918-2018 umieszczone pod napisem Polish Air Force po obu stronach przedniej części kadłuba / Zdjęcia: Luiza Wawrzyniak-Kozera, WZL-2; Rysunek: mł. chor. Mariusz Gbur

Projekt graficzny malowania wykonał mł. chor. Mariusz Gbur z 33. BLTr. Głównym motywem malowania jest wizerunek orła na usterzeniu pionowym i daty 1918-2018 umieszczone pod napisem Polish Air Force po obu stronach przedniej części kadłuba.

Malowanie naniesiono przy okazji przeprowadzonego w 2018 przeglądu strukturalnego (Programmed Depot Maintenance), podczas którego wykonywane jest też odświeżenie i uzupełnienie powłoki lakierniczej. Tym samym powidzki Hercules stał się największym samolotem, na jaki w WZL-2naniesiono okolicznościowe malowanie.

Pomysł nadania okolicznościowego malowania jednemu z polskich C-130E pojawił się w czasie oblotu technicznego po pracach PDM samolotu o n-rze takt. 1503 w styczniu 2018. Można powiedzieć, że twórcami pomysłu byli ppłk Artur Fijołek i mjr Tomasz Przecherski, którzy zastanawiali się, jak 14 eltr./33BLTr. może upamiętnić 100. rocznicę odzyskania przez nasz kraj niepodległości i utworzenia polskiego lotnictwa.

26 marca 2018, podczas spotkania podsumowującego ćwiczenia Aviation Detachment 18-2 z trzema C130-H ze 169th Airlift Squadron, 182nd Airlift Wing Air National Guard z Illinois, w rozmowach kuluarowych ppłk Fijołek i mjr Przecherski zaproponowali mł. chor. Mariuszowi Gburowi, by przygotował projekt okolicznościowego malowania Herculesa z okazji 10-lecia służby tego typu samolotów w Siłach Powietrznych. Zadanie nie było wcale takie proste, jakby mogło się wydawać. W końcu, z kilku wymyślonych projektów mł. chor. Mariusz Gbur zdecydował się na jeden, nawiązujący do 100-lecia odzyskania niepodległości oraz powstania lotnictwa polskiego i 2 maja 2018 przesłał wstępny projekt malowania dowódcy GDL. Wówczas był to jeszcze sam wizerunek orła, bez napisów na kadłubie, a orzeł po lewej stronie usterzenia był lustrzanym odbiciem umieszczonego po prawej. Ostatecznie jednak zdecydowano, by zgodnie z regułami obowiązującymi godło państwowe, orzeł po obu stronach usterzenia miał głowę zwróconą w stronę swojego prawego skrzydła.

Po akceptacji pomysłu przez Dowódcę 33. BLTr. do Inspektora Sił Powietrznych zostało wystosowane pismo z projektem graficznym i prośbą o zgodę na realizację przedsięwzięcia, które spotkało się z przychylnym przyjęciem. Tak zrodziła się koncepcja pomalowania jednego z C-130E, które miały przechodzić w Bydgoszczy przegląd PDM.

Początkowo wybrano samolot o nr takt. 1505. Jednak ostatecznie został pomalowany Hercules o nr takt. 1504 (nr ser. 382-4415), który po remoncie połączonym z modernizacją i wymianą centropłata trafił do Polski 16 września 2011, gdzie z czasem otrzymał imię Charlene. Wcześniej samolot ten służył w USAF nosząc nr takt. 70-1263 (10 000 godzin polskich Herculesów, 2018-10-18).

Ostateczna decyzja w sprawie wykonania okolicznościowego malowania zapadła w połowie lipca br. Okolicznościowe malowanie na C-130E zostało naniesione jako powłoka malarska, nie zaś naklejka. W pierwszej połowie listopada 2018 samolot powrócił w 33 BLTr.

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda




Galeria



Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.