Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

50 lat T-38

Lotnictwo wojskowe, 15 kwietnia 2009

W kwietniu mija 50 lat od oblatania prototypu samolotu szkolno-treningowego T-38 Talon. Samoloty tego typu będą służyć do szkolenia pilotów USAF jeszcze ponad 10 lat.

Uroczystości 50-lecia T-38 odbyły się w wytwórni Northrop Grummana w El Segundo w Kalifornii / Zdjęcie: Northrop Grumman Corp.

Pierwszy prototyp naddźwiękowego samolotu Northrop YT-38 został oblatany 10 kwietnia 1959. Produkcja seryjna T-38 rozpoczęła się 2 lata później. Cena jednego samolotu wynosiła wówczas 756 tys. USD. Do 1972 wyprodukowano 1187 Talonów różnych odmian. Planowano wówczas, że ostatnie z nich zostaną wycofane z eksploatacji do 2005. Jednak problemy finansowe i wsparcie udzielane przez kolejne dowództwa USAF spowodowały, że na T-38 amerykańscy (i nie tylko) piloci będą się szkolić co najmniej do 2020.

Od 2003 562 T-38 pozostające w wyposażeniu USAF były remontowane dla przedłużenia resursów i modernizowane poprzez wymianę awioniki (wprowadzono m.in. HUD i bezwładnościowo-satelitarny system nawigacyjny). Zmodernizowane samoloty oznaczono jako T-38C.

Łączny nalot amerykańskich T-38 jest obliczany na 13 mln godzin. Wyszkoliło się na nich blisko 75 tys. pilotów. Jeden z samolotów wylatał już 19 tys. godzin, zaś średni nalot T-38 USAF wynosi 15 tys. godzin.

Użytkownikiem T-38 pozostaje też amerykańska agencja kosmiczna - NASA. Na nich od lat 1960. przygotowują się do misji kosmicznych amerykańscy astronauci. Pilot NASA ustanowił rekord nalotu na T-38 - 9,5 tys. h!

T-38 ma też czarną kartę. Do tej pory rozbiło się 189 samolotów tego typu, przyczyniając się do śmierci 138 lotników. Ostatnie dwie katastrofy miały miejsce w ub.r. (Kolejna katastrofa i zakaz lotów T-38C).

Dwusilnikowy, naddźwiękowy i - mimo modernizacji - mocno przestarzały Talon jest bardzo drogi w eksploatacji. Komisja Kongresu stwierdziła, że około dwukrotnie droższy niż używane do szkolenia przez US Navy Goshawki. T-38 cieszą się jednak nadal poparciem dowództwa USAF i dopiero niedawno, pod naciskiem Kongresu, rozpoczęto analizy, mające doprowadzić do przetargu, w którym zostanie wyłoniony ich następca.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.