Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zdecydowanie mniej VLJ

Lotnictwo cywilne, 23 kwietnia 2009

Amerykańskie władze lotnicze FAA zdecydowanie obniżyły prognozy rozwoju sektora bardzo lekkich odrzutowców (VLJ). Do 2025 ma ich powstać 4875 egz. 2 lata temu szacowano, że do 2017 zostanie wyprodukowanych 7700 tych samolotów.

Eclipse 500 był największą nadzieją nowego segmentu lotnictwa. Okazał się jednak największym rozczarowaniem / Zdjęcie: Eclipse Aviation

VLJ to odrzutowce o maksymalnej masie startowej do 4,5 t. Ich rozwój był silnie popierany przez amerykańskie agendy rządowe, w tym NASA. Nowe samoloty miały odegrać znaczny wpływ na zmianę oblicza lotnictwa ogólnego, spowodować, że szybkie podróże staną się dostępne dla mniej zamożnych amatorów lotnictwa i dać impuls rozwoju przemysłu.

Nowe konstrukcje powstawały jedna za drugą. W latach 2005-2007 rozwijano łącznie kilkanaście samolotów, z reguły siłami niewielkich lub nowopowstałych przedsiębiorstw. Projekty powstawały także w Izraelu czy Gruzji. Ich cena miała wahać się od 1,2 do 3,5 mln USD, a więc w przypadku najbardziej skromnych konstrukcji, miała być porównywalna z samolotami turbośmigłowymi. Z tego powodu z VLJ wiązano ogromne nadzieje, licząc, że do 2017 zostanie wyprodukowanych - głównie w USA - ok. 7700 maszyn tego typu. (zobacz: Odrzutowiec z internetowej aukcji).

Niestety, okazało się, że w praktyce koszty rozwoju i rozpoczęcia seryjnej produkcji nowych, skomplikowanych samolotów, są w stanie ponieść tylko renomowane zakłady. Stąd bankructwa Adam Aircraft czy Eclipse Aviation (zobacz: Eclipse - to już koniec...). Co więcej, zbyt optymistyczne okazywały się zazwyczaj prognozy czasu trwania prac badawczo-rozwojowych i finalnych cen odrzutowców, co prowadziło do zmniejszenia zainteresowania tymi konstrukcjami.

W 2007 zakładano, że w bieżącym roku zostanie sprzedanych 500 samolotów tego typu i poziom ten utrzyma się przez następnych kilka lat. Tymczasem w tym i przyszłym roku na rynek nie powinno trafić łącznie więcej niż 200 egz.

Ostateczny cios VLJ zadał obecny kryzys gospodarczy, który najsilniej dotknął małych odbiorców: osoby prywatne, przewoźników typu taxi, a z drugiej strony lotnictwo biznesowe, czyli podstawowe grupy odbiorców tych samolotów. Dlatego FAA szacuje, że w ciągu najbliższych 16 lat na świecie zostanie sprzedanych jedynie 4875 egz. tych samolotów.

Z drugiej jednak strony analitycy przewidują, że sytuacja całego sektora lotniczego poprawi się po 2010. Zwiększy się nieznacznie liczba samolotów lotnictwa ogólnego, z 234 tys. w 2008 do 275 tys. w 2025 (przyrost po ok. 1% rocznie).

Na tym tle prognozy, dotyczące segmentu VLJ, są o wiele bardziej skromne. Pamiętać jednak należy, że może to oznaczać produkcje średnio 300 bardzo lekkich odrzutowców rocznie, a to ciągle spora wielkość.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.