Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Druk 3D przywraca CR.714 do życia

Historia, Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 20 marca 2019

W procesie odtwarzania wyglądu eksponowanego w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego unikatowego samolotu myśliwskiego Caudron Renault CR.714 Cyclone, na którym polscy piloci bronili obszaru Paryża w 1940 zastosowano po raz pierwszy wielkoformatową technologię druku 3D.

/ Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski  

Przypomnijmy, że dzięki pomysłowi dr. Barłomieja Belcarza i staraniom Agencji Lotniczej Altair w 2015 udało się sprowadzić do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie jeden z dwóch ikonicznych dla historii polskich skrzydeł zachowanych na świecie CR.714 Cyclone w oryginalnym malowaniu francuskim z grudnia 1939. W 1940 na Cyclonach w obronie Paryża i estuarium Sekwany walczyła jedyna polska zwarta formacja myśliwska – Groupe de Chasse Polonaise de Varsovie GC 1/145.

Dywizjon ten złożony z ochotników – znakomitych pilotów, początkowo zwany był finlandzkim, ponieważ miał zostać wysłany wraz z samolotami CR.714 z pomocą Finlandii zaatakowanej przez Stalina zimą 1939. Francuzi zdążyli nawet wysłać Finom pierwszą partię CR.714. Druga transza miała się znaleźć tam razem z polskimi lotnikami.

Polska formacja na CR.714 weszła jednak do akcji w obronie Francji. Tylko Polacy latali bojowo na tym typie samolotu w kampanii francuskiej, odnosząc zwycięstwa w walce z Luftwaffe. A Finowie uznali go za nieprzydatny do walki. Dzięki Finom udało się jednak przechować dwa samoloty. Jeden jest we Francji przedmiotem mniej lub bardziej udanej operacji odbudowy. Drugi – absolutnie oryginalny znajduje się w Krakowie.

Zachowany w Finlandii Cyclone – ozdobiony ówczesnymi znakami fińskimi, z jedynym tego rodzaju oryginalnym francuskim kamuflażem, przechowywany był dziesiątki lat w leśnym drewnianym hangarze pod Lahti. Jest własnością ministerstwa obrony Finlandii, a był przekazany do zbiorów muzeum lotnictwa fińskiego. Od 2015, dzięki przychylności Helsinek stał się depozytem eksponowanym w krakowskim muzeum. Brakowało jednak silnika i jego osłony oraz śmigła. Obecnie, za zgodą fińskich właścicieli (Muzeum Wojska – Sota Museo, dyr. Harri Huusko) krakowska spółka ATMAT przygotowała, wykorzystując największą w Polsce wielkoformatową drukarkę 3D (można na niej drukować obiekty o długości do 1,5 m) brakujące komponenty myśliwca. Docelowo otrzymają one zbliżone do oryginału malowanie kamuflażowe (Polsko-fińskie porozumienie , 2016-02-27).

Na razie jednak polski-fiński krakowski Caudron Renaul CR.714 Cyclone zostanie wyeksponowany po raz pierwszy z dodanymi wydrukowanymi elementami na terenie Targów Kielce, gdzie w dniach 26-28 marca rozpoczyna się salon Dni Druku 3D. Będzie on dowodem możliwości urządzeń krakowskiego ATMAT-u. Wszystkie dodane elementy zostały wydrukowane w plastyku.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.