Europejskie władze lotnicze EASA wydały 23 kwietnia certyfikat dopuszczenia do lotu bardzo lekkich odrzutowców Embraer EMB-500, znanych pod handlową nazwą Phenom 100. Pierwsza dostawa do UE planowana jest na przyszły miesiąc.
Proces certyfikacyjny zakończył się pozytywnym zweryfikowaniem silników Pratt & Whitney Canada PW617F-E o ciągu 7,2 kN każdy, w oparciu o przepisy dla samolotów lotnictwa ogólnego (CS-23).
Oznacza to, że od końca ubiegłego tygodnia można legalnie rejestrować Phenomy 100 w krajach Unii Europejskiej, a także w Norwegii, Liechtensteinie, Islandii i Szwajcarii. W pracach zaangażowani byli specjaliści EASA oraz władz lotniczych Niemiec i Wielkiej Brytanii, współpracujący ze swoimi kolegami z Brazylii i zakładów Embraera.
Pierwsze certyfikaty - brazylijski i amerykański - zostały wydane jeszcze w grudniu 2008. Zaledwie czteromiesięczna zwłoka w uzyskaniu pozwolenia europejskich władz lotniczych potwierdza, że Phenom 100 jest konstrukcją dojrzałą (zobacz: Certyfikat Phenoma 100!). Podobny proces w przypadku Cessny Citation Mustang zajął 8 miesięcy, a w przypadku Eclipse 500, aż 2 lata.