Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aviation Detachment 19-1 zrealizowane

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 05 kwietnia 2019

W Powidzu 29 marca zakończyła się pierwsza tegoroczna edycja Aviation Detachment (19-1), w której brały udział trzy amerykańskie transportowce C-130H2 i blisko 100 amerykańskich żołnierzy ze 181. eskadry lotnictwa transportowego 136. skrzydła lotnictwa transportowego (181st Airlift Squadron, 136th Airlift Wing) stacjonującej w Fort Worth w Teksasie. Ze strony polskiej zaangażowany był natomiast głównie personel 33. Bazy Lotnictwa Transportowego i dwa C-130E.

W pierwszej tegorocznej edycji Aviation Detachment wzięło udział 100 amerykańskich żołnierzy ze 181. eskadry lotnictwa transportowego 136. skrzydła lotnictwa transportowego US Air Force, a ze strony polskiej głównie personel 33. Bazy Lotnictwa Transportowego / Zdjęcie: Marian Nałęcz

Amerykanie przylecieli do Powidza wieczorem 1 marca br., a pierwsze zadania szkoleniowe wykonano kilka dni później. W ciągu prawie czterotygodniowego szkolenia, czyli dwa razy dłuższego niż podczas ostatniej zeszłorocznej, sierpniowej edycji, amerykańskie i polskie załogi Herculesów ćwiczyły loty w mieszanych ugrupowaniach taktycznych, loty z użyciem okularowych wzmacniaczy obrazu, loty na małej wysokości, starty i lądowania na powierzchni nieutwardzonej, zrzuty ładunków i desantowanie spadochroniarzy z 6. Brygady Powietrznodesantowej. Zadania były wykonywane w dzień i w nocy w polskiej przestrzeni powietrznej, głównie nad poligonami drawskim i toruńskim, a także nad Pustynią Błędowską.

Z polskimi F-16 z 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, trenowano taktykę przechwytywania przez myśliwce i unikania przechwycenia przez myśliwce. Z żołnierzami 12. Dywizji Zmechanizowanej doskonalono procedury współdziałania z obroną przeciwlotniczą, unikanie wykrycia, identyfikacji i ewentualnego zestrzelenia przez obronę przeciwlotniczą.

Wydzielone pododdziały jednostek specjalnych trenowały natomiast zabezpieczanie naziemne zrzutowisk, współdziałanie łącznościowców z samolotami i współpracę taktycznych kontrolerów naprowadzających transportowce na zrzutowisko. Współpraca polskich i amerykańskich załóg obejmowała nie tylko wykonywanie zadań pojedynczymi samolotami i w formacjach, ale też wspólne planowanie operacji i omawianie zrealizowanych misji. Niektóre z zadań wykonywano też w mieszanych, polsko-amerykańskich składach.

27 marca w Powidzu odbyły się tradycyjne polsko-amerykańskie zawody, będące ostatnim elementem szkoleniowym ćwiczonym w ramach Aviation Detachment 19-1. Dwa dni później z Powidza odleciały dwa amerykańskie C-130H, a 2 kwietnia ostatni. Dla lotników ze 181. eskadry lotnictwa transportowego była to pierwsza wizyta w Powidzu. Głównym zadaniem Aviation Detachment 19-1 – podobnie jak i poprzednich edycji – było wzmocnienie szeroko pojętego współdziałania jednostek lotniczych, powietrznodesantowych i zabezpieczających w procesie planowania i realizacji operacji transportowych w oparciu o procedury NATO, a także dopracowywanie i ujednolicanie obowiązujących procedur i podnoszenie kwalifikacji personelu pokładowego. Wspólne szkolenie było też okazją do wymiany doświadczeń, wiedzy i zawierania znajomości (Zawody Herculesów, 2019-03-28).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.