Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zakończenie Aviation Detachment 18-4

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 20 sierpnia 2018

14 sierpnia br. w Powidzu zakończyła się pierwsza letnia edycja Aviation Detachment 18-4, w której brały udział trzy amerykańskie transportowce C-130J-30 i około 90 lotników z 37th Airlift Squadron z Ramstein, zaś ze strony polskiej przede wszystkim personel 33. Bazy Lotnictwa Transportowego i jeden C-130E.

Od 8 do 10 sierpnia w 8. BLTr. przeprowadzono wspólny trening medyczny żołnierzy ze stacjonującego tam Zespołu Ewakuacji Medycznej i Amerykanów z 86th Aeromedical Evacuation Squadron z Ramstein / Zdjęcie: kpt. Maciej Nojek

Amerykanie przylecieli do Powidza 30 lipca br., a pierwsze zadanie szkoleniowe wykonano już dzień później. W ciągu dwutygodniowego – krótszego o tydzień niż w przypadku poprzednich edycji – szkolenia, amerykańskie i polskie załogi Herculesów ćwiczyły loty w mieszanych ugrupowaniach taktycznych, loty z wykorzystaniem okularowych wzmacniaczy obrazu, starty i lądowania na powierzchni nieutwardzonej, zrzuty ładunków, a nad Pustynią Błędowską desantowanie spadochroniarzy z 6. Brygady Powietrznodesantowej. O intensywności ćwiczeń doskonale świadczy fakt, że w ciągu dwóch dni z pokładów dwóch amerykańskich C-130J-30 wykonano około 1000 skoków.

Trenowano też unikanie przechwytywania przez myśliwce przeciwnika, w których rolę wcieliły się tym razem dwa polskie F-16 z 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, które w charakterze pozorowanych przeciwników zastąpiły uziemione MiGi-29, dotychczas najczęściej wykorzystywane w tej roli. Ponadto jeden amerykański C-130J-30 wziął udział w kilku treningach do defilady z okazji Święta Wojska Polskiego.

Także w ramach Aviation Detachment 18-4 od 8 do 10 sierpnia na terenie 8. Bazy Lotnictwa Transportowego na lotnisku Kraków-Balice przeprowadzono wspólny trening medyczny żołnierzy ze stacjonującego tam Zespołu Ewakuacji Medycznej i Amerykanów z 86th Aeromedical Evacuation Squadron z Ramstein. Program szkolenia obejmował zajęcia teoretyczne i praktyczne w należących do USAF C-130J-30 i C-21, a także w polskim C-295M w wersji medycznej. Było to już kolejne wspólne szkolenie medyków z obu jednostek, zakończone odprawą, na której szczególny nacisk położono na zagadnienia związane z transportem lotniczym pacjentów z wyjątkowo niebezpiecznymi chorobami zakaźnymi.

9 sierpnia w 33. BLTr. zorganizowano dzień dla mediów połączony z Rodeo, czyli zawodami załóg Herculesów z Polski i USA, organizowanymi tradycyjnie podczas Aviation Detachment (Rywalizacja Herculesów w Powidzu, 2018-08-13).

Choć zdecydowaną większość czasu zajmowały zadania szkoleniowe, to 11 sierpnia udało się zorganizować dla amerykańskich sojuszników wycieczkę do Biskupina i Gniezna, dzięki czemu mogli poznać historię tego regionu i początków państwa polskiego.

Ostatnie zadanie szkoleniowe w ramach Aviation Detachment 18-4 zrealizowano 13 sierpnia. Nazajutrz Amerykanie powrócili do Ramstein, ale już dzień później jeden z samolotów z 37th Airlift Squadron powrócił do Powidza, by wziąć udział w odbywającej się tego dnia w Warszawie defiladzie z okazji Święta Wojska Polskiego.

Głównym zadaniem Aviation Detachment 18-4 – podobnie jak i poprzednich edycji – było wzmocnienie szeroko pojętego współdziałania jednostek lotniczych, powietrznodesantowych i zabezpieczających w procesie planowania i realizacji operacji transportowych w oparciu o procedury NATO.

Załogi amerykańskich Herculesów odwiedzają Powidz w ramach Aviation Detachment regularnie od lutego 2013, zwykle dwa razy w roku – wiosną i jesienią. Poprzednia edycja szkolenia trwała od 2 do 28 marca br. (Zakończenie Aviation Detachment 18-2, 2018-03-30). Kolejna edycja Aviation Detachment jest planowana na kwiecień 2019.

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.