Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wymagania dla FLRAA

Lotnictwo wojskowe, Wojska lądowe, 08 kwietnia 2019

Lotnictwo US Army (wojsk lądowych Stanów Zjednoczonych Ameryki) opublikowało wymagania dla nowych śmigłowców, oznaczonych jako Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA), które zastąpią używane obecnie Sikorsky UH-60 Black Hawk. Wojsko chce, aby pierwsze nowe wiropłaty trafiły do jednostek w roku budżetowym 2030. Aby dotrzymać tego terminu, przedsięwzięcie zostało przyspieszone – kontrakt na produkcję FLRAA ma zostać przyznany do 4. kw. roku finansowego 2021, a śmigłowiec ma zostać oblatany do 3. kw. roku budżetowego 2024.

Jako potencjalni uczestnicy FLRAA postrzegane są dwie konstrukcje: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant (na zdjęciu) i Bell V-280 Valor / Zdjęcie: Sikorsky

Nadzór nad przebiegiem programu FLRAA sprawować ma US Army. US SOCOM (Dowództwo Operacji Specjalnych) i US Marine Corps (Korpus Piechoty Morskiej) mają dołączyć do projektu i uzupełnić o własne wymagania, rozpoczynając pozyskiwanie wiropłatów ok. 2  lata później.

Wojsko chce, aby każdy średnia cena jednostkowa FLRAA wynosił 43 mln USD. To znacznie więcej niż średnia cena jednostkowa UH-60M, który w roku finansowym 2009 kosztował ok. 20 milionów USD. Jednak w ostatecznym rozrachunku może okazać się to opłacalne, ponieważ nowy śmigłowiec ma rozwijać prędkość przelotową 519 km/h (UH-60M rozwija 280 km/h), być zdolny do operowania w promieniu 556 km i dysponować zasięgiem bez tankowania w locie wynoszącym co najmniej 4519 km. FLRAA ma przewozić 12 żołnierzy i wystarczającą ilość paliwa, aby jego promień działania wynosił  226 km z rezerwą paliwa na 30 minut lotu. Z ładunkiem na zawiesiu zewnętrznym o masie co najmniej 4536 kg śmigłowiec ma przebyć dystans 204 km z prędkością co najmniej 259 km/h.

Kluczowym wymaganiem jest też zdolność do operowania w wysokogórskim klimacie pustynnym. Po starcie przy 100% maksymalnej mocy ciągłej jego prędkość wznoszenia powinna wynosić 2,54 m/s, od ziemi, aż do wysokości 1829 m, w temperaturze 35°C.

Wymagania stawiane przez marines są jeszcze bardziej wygórowane – promień działania bez tankowania w locie wynosić ma 833 km, a po dotarciu na miejsce działania FLRAA ma być zdolny do operowania w tam przez 30min. Pożądana prędkość przelotowa śmigłowca to 546 km/h przy 90% maksymalnej mocy ciągłej i 611 km/h przy 100% mocy znamionowej –z tego względu US Army twierdzi, że producenci powinni zgłaszać inne konstrukcje, jeśli w celu spełnienia wymagań USMC modyfikacja wariantu dla wojsk lądowych jest niewykonalna lub zbyt kosztowna. USMC chce również, aby wariant uderzeniowy FLRAA, miał jak najwięcej wspólnych rozwiązań z ich śmigłowcami transportowymi. Powinien on być wyposażony w uzbrojenie pokładowe, w tym stałe lub ruchome działko, które może zwalczać cele na dystansie ponad 2 km, możliwość przenoszenia kierowanych pocisków rakietowych powietrze-ziemia i powietrze- powietrze, niekierowanych kierowanych pocisków rakietowych i zrzucanych z pokładu taktycznych bezzałogowych statków latających.

Jako potencjalni uczestnicy FLRAA postrzegane są dwie konstrukcje: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant i Bell V-280 Valor (SB-1 Defiant oblatany, 2019-03-21, V-280 przekroczył 500 km/h, 2019-01-25).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.