Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

KLM inwestują w biopaliwo

Lotnictwo cywilne, 29 maja 2019

Narodowy przewoźnik Holandii, linie KLM, wspólnie z dwoma przedsiębiorstwami z sektora paliwowo-energetycznego – SkyNRG i SHV – zadecydowały o budowie pierwszych w Europie zakładów, które będą produkować 100 tys. t zrównoważonej nafty lotniczej, 15 tys. t bioLPG (produkt uboczny) i benzynę ciężką. Zakłady powstaną w 2022, w Delfzijl w północno-wschodniej Holandii. Amsterdamskie lotnisko Schiphol również planuje zainwestować w rozwój tego obiektu.

W l. 2022-2032 KLM zakupią 750 tys. t lotniczego biopaliwa / Zdjęcie: KLM  

Koncern SkyNRG jest inicjatorem projektu, a KLM i SHV w przyszłości staną się głównymi odbiorcami produktów zakładów. KLM zobowiązały się, że przez 10 lat od rozpoczęcia produkcji będą kupowały po 75 tys. t nafty rocznie, dzięki czemu obniżą emisję CO2 o 200 tys. t rocznie. SHV Energy, światowy lider w dystrybucji LPG, również zainwestuje w obiekt i będzie odbiorcą wyprodukowanego bioLPG.

Surowcami używanymi do produkcji będą dające się wykorzystać pozostałości i odpady naturalne, takie jak m.in. zużyty olej kuchenny, oleje odpadowe, pochodzące głównie z zakładów przemysłowych zlokalizowanych w okolicy. Obiekt będzie zasilany zrównoważonym wodorem, który jest wytwarzany przy użyciu wody i energii wiatrowej. Dzięki takim rozwiązaniom, wyprodukowane zrównoważone paliwo lotnicze pozwoli na redukcję emisji CO2 o co najmniej 85% w porównaniu z zastosowaniem tradycyjnych paliw kopalnych.

Dzięki wspólnej inicjatywie z naszymi partnerami, możemy zbudować zakłady, które przyspieszą rozwój rynku biopaliw lotniczych. […] Loty z użyciem nowego paliwa pozwolą nam zmniejszyć całkowitą emisję CO2 o 200 tys. t rocznie. Dla porównania, jest to tyle CO2, ile trafia do atmosfery w czasie 1000 lotów między Amsterdamem a Rio de Janeiro wykonywanych z użyciem tradycyjnej nafty – powiedział prezes i dyrektor generalny KLM Pieter Elbers.

SkyNRG powołała Niezależną Radę ds. Zrównoważonego Rozwoju, która bada, czy paliwo spełnia najwyższe standardy, kontrolując tym samym, że produkt wytwarzany z odpadów nie ma żadnego negatywnego wpływu na środowisko naturalne i uprawy żywności. W produkcji nie będą wykorzystywane żadne rośliny i surowce służące do produkcji żywności takie jak olej sojowy i olej palmowy, ani ich produkty pochodne. Co więcej, przedsięwzięcie otrzymało certyfikat od organizacji Roundtable on Sustainable Biomaterials (RSB), która gwarantuje najwyższy możliwy standard certyfikacji dla zrównoważonych paliw.

KLM były pierwszymi liniami lotniczymi, które w 2011 zaczęła używać biopaliwa do lotów komercyjnych. Do 2017 linie wykonała już 1200 lotów, które odbyły się przy częściowym użyciu wspomnianego biopaliwa. Co więcej, KLM, jako jedyny europejski przewoźnik, lata na biopaliwie na wybranych trasach międzykontynentalnych – od 2016 np. na wszystkich rejsach pomiędzy Los Angeles i Amsterdamem, których w 2018 było 360 (KLM latają na biopaliwie, 2013-03-11).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.