Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

United przedłużają uziemienie 737 MAX

Wypadki, Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 13 lipca 2019

Amerykańskie United Airlines poinformowały o przedłużeniu do 3 listopada 2019 uziemienia użytkowanych przez nie samolotów Boeing 737 MAX. Oznacza to odwołanie 2100 lotów zaplanowanych na wrzesień i 2900 na październik. Decyzja przewoźnika była oczekiwana po tym, jak Boeing ogłosił, że co najmniej do września potrwa naprawa wad jego samolotów. United Airlines dysponują 14 samolotami modelu 737 MAX.

Uziemione pozostają także Boeingi 737 MAX innych amerykańskich przewoźników. Southwest Airlines wstrzymały ich loty do 1 października, a American Airlines Group do 3 września. Te terminy zapewne również zostaną przedłużone. Tym bardziej, że amerykański nadzór – Federal Aviation Administration (FAA) wykrywa kolejne problemy z 737 MAX.

Samoloty United Airlines, w tym 737 MAX9, na lotnisku George Busha w Houston w Teksasie / Zdjęcie: VOA

Uziemienie Boeingów linii amerykańskich jest jedynie częścią podobnych decyzji podejmowanych przez przewoźników z całego świata. Sprawą zajmują się nadzory lotnicze z wielu krajów. Wobec braku zaufania do FAA, po ujawnieniu jej nieformalnych koncesji na rzecz Boeinga, ich ocena sytuacji może być ważniejsza dla dalszych losów modelu 737 MAX, niż regulatora z kraju producenta.

Liczba odwoływanych lotów, które miały realizować Boeingi 737 MAX, stale rośnie. Problem dotyczy bowiem nie tylko samolotów dostarczonych przewoźnikom przez zawieszeniem lotów, ale także planowanych do dostarczenia. Tylko United Airlines miały dysponować do końca 2019 już 30 MAX-ami.

Boeingi 737 MAX zostały uziemione na całym świecie w marcu 2019, po tym, jak należący do Ethiopian Airlines samolot tego typu spadł na ziemię wkrótce po starcie. 5 miesięcy wcześniej w podobnych okolicznościach rozbił się 737 MAX indonezyjskich Lion Air. W obu katastrofach zginęło 346 ludzi.

Boeing ma nadzieję, że aktualizacja oprogramowania i zmiany w szkoleniu pilotów rozwiążą problemy związane z błędnym działaniem systemu wspomagania sterowania – MCAS. Koncern musi naprawić także inne błędy wykryte już po katastrofach (m.in. w strukturze skrzydeł). Wątpliwe więc, by 737 MAX wróciły do lotów przed końcem roku (Problemów z MCAS ciąg dalszy, 2019-06-27).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.