Próby samolotu komunikacyjnego Boeing 737 Max, przeprowadzone przez inspektorów amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) wykazały problem przetwarzania danych, który wpływa na zdolność pilotów do wykonania czynności procedury awaryjnej w przypadku niekontrolowanego działania statecznika poziomego, w odpowiedzi na błędne działanie oprogramowania układu wspomagania stateczności zabezpieczającego przed przeciągnięciem (Maneuvering Characteristics Augmentation System, MCAS).
Podczas prób w symulatorze w zeszłym tygodniu, piloci FAA odkryli problem, który wpłynął na ich zdolność do szybkiego i łatwego postępowania zgodnie z wymaganymi procedurami awaryjnymi w przypadku niekontrolowanego działania statecznika poziomego. Chodziło o sposób, w jaki dane są przetwarzane przez komputer pokładowy – informuje FlightGlobal.
FAA potwierdza, że zidentyfikowała potencjalne ryzyko, któremu Boeing musi zapobiec. FAA realizuje dokładny proces, a nie wyznaczony harmonogram, w celu przywrócenia Boeingów 737 Max do lotów komercyjnych. FAA zniesie zakaz lotów 737 Max, jeśli uznamy je za bezpieczne – mówią przedstawiciele FAA.
Kontynuujemy ocenę modyfikacji oprogramowania MCAS i wciąż opracowujemy niezbędne wymagania dotyczące szkolenia [pilotów] – dodaje FAA. Ponadto FAA zajmuje się zaleceniami otrzymanymi od tzw. rady doradczej ds. technicznych, zwołanej w celu dokonania przeglądu projektu 737 Max.
W odpowiedzi koncern z Seattle poinformował, że FAA określiła dodatkowy wymóg i zwróciła się do producenta o rozwiązanie [problemu] poprzez zmiany oprogramowania, które producent opracowywał przez ostatnich osiem miesięcy. Boeing zgadza się z decyzją i wymaganiami FAA i pracuje nad oprogramowaniem [MCAS, które] zmniejszy wysiłek pilota dzięki uwzględnieniu potencjalnej przyczyny niekontrolowanego działania statecznika poziomego.
Boeing nie zwróci się do FAA w sprawie ponownego certyfikowania 737 Max, dopóki nie spełni wszystkich niezbędnych wymagań certyfikacyjnych i nie zapewni bezpiecznego powrotu do eksploatacji – czytamy w oświadczeniu Boeinga (EASA i ECA chcą sprawdzić MAX-y, 2019-05-24).