Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Uzbrojona bezzałogowa P950

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 24 lipca 2019

Opracowana przez przedstawicieli brytyjskiego przemysłu obronnego łódź półsztywna P950 jest wyposażona w zautomatyzowane technologie odpowiedzialne za podejmowanie decyzji nawigacyjnych, dzięki czemu jej zdalni operatorzy mogą skupić się na kluczowych informacjach dotyczących misji.

Autonomiczna łódź półsztywna Pacific 950, uzbrojona w 12-7-mm km / Zdjęcie: BAE Systems

Łódź może działać do 10 dni z prędkością patrolową lub przebyć 300 mil morskich w trybie pościgu, osiągając prędkość do 45 w, wykonując jednocześnie misję kierowaną zdalnie lub półautonomiczną. Próby wykazały, że łódź ma zdolność do wykonywania złożonych, wieloetapowych misji i wsparcia zaawansowanych zadań dynamicznych, zapewniając jednocześnie lepszą świadomość sytuacyjną i przyczyniając się do szybszego i skuteczniejszego podejmowanie decyzji przez użytkowników jednostek morskich.

Bezzałogowa  P950 może być użyta w ramach operacji antypirackich i kontroli granicznej, a także służyć do gromadzenia informacji wywiadowczych i ochrony jednostek morskich. Zastosowanie autonomicznych jednostek w obszarach wysokiego ryzyka pozwoliłoby na wykonywanie operacji bez narażania marynarzy na niebezpieczeństwo.

Łódź została zaprogramowana tak, aby zachowywać się inteligentnie, i odpowiednio ustawić się względem potencjalnego zagrożenia. Jej uzbrojenie – 12,7-mm km – pozostaje pod kontrolą operatora-człowieka. Dzięki temu łódź może działać i poruszać się autonomicznie, jednak zawsze w pętli decyzyjnej znajduje się wysoko wykwalifikowany operator, podejmujący ostateczną decyzję o namierzeniu celu i otwarciu ognia.

Po raz pierwszy bezzałogowa łódź Pacific 950 została sprawdzona w ramach eksperymentu w 2015 i przetestowana w ramach ćwiczenia Royal Navy Unmanned Warrior w 2016. Autonomiczny demonstrator P950 wziął w marcu 2019 udział w ćwiczeniu Commando Warrior na poligonie Tregantle w pobliżu Plymouth w W. Brytanii, którego celem było zademonstrowanie i przetestowanie zdolności wielu potencjalnych technologii przyszłości.

Dalsze prace będą prowadzone w najbliższych miesiącach, aby udowodnić, że technologia może być zintegrowana z używanymi obecnie okrętowymi systemami kierowania walką. P950 przejdzie również kolejne próby, m.in. weźmie udział w ćwiczeniu NATO REPMUS, które odbędzie się w Portugalii jeszcze w tym roku.

Autonomiczne łodzie morskie są uznawane za jeden z wielu obszarów zainteresowania w ramach programu Navy X brytyjskiego Ministerstwa Obrony, którego celem jest weryfikacja rozwoju przyszłych technologii morskich (BAE Systems na ćwiczeniach Unmanned Warrior, 2016-10-16).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra