Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe Rosomaki WEM dostarczone MON

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 01 czerwca 2009

Wojskowe Zakłady Mechaniczne (WZM) w Siemianowicach Śląskich przekazały MON pierwszych 8 opancerzonych wozów ewakuacji medycznej Rosomak WEM w najnowszej, docelowej odmianie z podwyższoną tylną częścią kadłuba.



Rosomaki WEM ze spawaną nadbudówką gotowe do przekazania MON. Teoretycznie podobnie powstawać mogłyby wozy bazowe dla części wariantów specjalnych, w tym dla wozów dowodzenia. Rosomaki WEM są wyposażone m.in. w ogrzewacz płynów infuzyjnych Medterm ML094004, zasilacz 230 V do ogrzewacza płynów infuzyjnych, rękaw termoizolacyjny Medterm ML0940005, szyny próżniowe, szyny Kramera, kołnierz ortopedyczny uniwersalny regulowany dla dorosłych, deskę ortopedyczną Iron Duck Ultra VUE 18”, pasy bezpieczeństwa do desek, stabilizator głowy klockowy do noszy podbierakowych i desek, nosze zbierakowe wsx-e z 3 pasami zabezpieczającymi o regulowanej długość, 3 maski tlenowe, 4 gniazda tlenowe, 2 przepływomierze, 3 nosze drążkowe (STANAG 2040) i 6 uchwytów na broń oraz 4 śpiwory Yeti, kuchenkę na paliwo płynne, komplet garnków i pojemnik na paliwo płynne / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

Nowe pojazdy wyróżniają się spawaną nadbudówką przedziału medycznego. Pojazdy powstają w oparciu o wcześniej wyprodukowane transportery w wersji bazowej.

Umowa pomiędzy DZSZ MON a WZM została zawarta 26 września 2008. W latach 2008-2010 dostarczonych miało być wedle tej umowy 27 Rosomaków WEM ze spawaną nadbudówką przedziału medycznego. W 2008 dostarczonych miało być 8 wozów, w 2009 - 9 (z czego 8 warunkowo, po potwierdzeniu środków budżetowych) i w 2010 ostatnich 10 (9 warunkowo). Wcześniej dostarczonych było 6 Rosomaków WEM (Pierwsze Rosomaki WEM przekazane MON) z założoną nadbudówką na oryginalny kadłub wozu bazowego (4 znajdują się w Afganistanie, 2 w Czadzie; żaden nie został dopancerzony; Rosomaki WEM w Afganistanie).

W trakcie produkcji w WZM znajduje się 200. Rosomak, który przekazany powinien być zamawiającemu do lipca 2009 / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

Wartość wspomnianego kontraktu wynosiła 53,99 mln zł, z czego na 2008 przypadało 15,78 mln zł.

Teoretycznie pierwsze wozy (na 2008) miały być dostarczone do 15 grudnia 2008 (wszystkie do 30 listopada 2010), jednak wobec opóźnienia badań realizowanych w WITPiS w Sulejówku i konieczności wprowadzenia postulowanych poprawek ostateczne orzeczenie z badań zdawczo-odbiorczych zostało przekazane WZM dopiero w maju, otwierając drogę do ostatecznej dostawy MON. Odbiór wozów realizowany był pomiędzy 26 a 29 maja 2009.

***

Wedle najnowszych danych, Wojska Lądowe rozważają zamówienie dodatkowych 140 pojazdów Rosomak w okresie do 2018. Zgodnie z informacją przekazaną 7 maja posłom Komisji Obrony Narodowej Sejmu przez I Zastępcę Szefa Sztabu Generalnego WP gen. broni Mieczysława Stachowiaka ustalono, iż batalion powinien posiadać nie 75 a 88 Rosomaków (co może oznaczać chęć zwiększenia liczby batalionów na Rosomakach z 8 do 9), w tym 16 ze Zdalnie Sterowanymi Systemami Wieżowymi (z ppk Spike), wybranymi w ramach obecnie realizowanych prób związanych z programem modernizacji BWP-1 do standardu BWP-1M Puma (na poligonie drawskim testowane są wieże Elbit Systems UT-30 oraz Rafael ADS RCWS-30; wedle oficjalnej informacji uzyskanej od Włochów, Oto Melara Hitfist OWS nie uzyskała zgody włoskiego ministerstwa obrony na przedstawienie Bumarowi i WZM w Poznaniu oferty zawierającej informacje niejawne związane z integracją pocisków Spike).

Rosomaki WEM są wyposażone w sygnalizatory skażeń chemicznych i promieniotwórczych Pimco Cherdes I oraz terminale HGPST-T systemu nawigacji satelitarnej (z modułem SAASM), dostarczane przez Hertz Systems i współpracujące z platformami bezwładnościowymi TALIN / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

W 2009 WZM ma dostarczyć MON 32 Rosomaki bojowe (plus 16 z produkcji 2008) oraz zagospodarować 17 podwozi bazowych (w 2008 dostarczono m.in. 27 Rosomaków dostosowanych do przewozu sekcji wyrzutni ppk Spike; pojazdy te mogą w przyszłości być przebudowane na inne warianty), w tym 11 Rosomaków w wariancie M-3 (z OSS-D), 2 dla prototypów odmiany dowodzenia, 1 prototyp Wozu Pomocy Technicznej, 1 Wóz Rozpoznania Technicznego, 1 jako nośnik 120 mm moździerza automatycznego MAHSW w ramach programu Rak oraz 1 do zabudowy i weryfikacji Zdalnie Sterowanego Systemu Wieżowego, wybranego w ramach programu Puma.

W kolejnych latach MON powinien wejść w posiadanie Rosomaków w następujących odmianach:

  • nośnik 120-mm moździerza automatycznego (64 szt.);
  • Wsparcia Inżynieryjnego (13 szt.);
  • Kołowego Transportera Rozpoznania Inżynieryjnego (7 szt.);
  • Wóz Pomocy Technicznej z 4-t dźwigiem (13 szt.);
  • Wóz Rozpoznania Technicznego z 1-t dźwigiem (25 szt.);
  • Rozpoznania - Dowódczej (19 szt.);
  • Rozpoznania (43 szt.);
  • Rozpoznania Skażeń (8 szt.; pierwotnie planowano 13 szt.);
  • Dowódczej (18 szt.);
  • Dowodzenia (22 szt.);
  • Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą z systemami Łowcza i Rega (2 i 6 szt., odpowiednio).

Na Rosomakach montowane są już także nowe sygnalizatory skażeń chemicznych i promieniotwórczych Pimco Cherdes II. W stosunku do Cherdesa I wprowadzono możliwość detekcji amoniaku i chloru, zmieniono także konfigurację urządzenia / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

WZM kończy prace nad stworzeniem 10-stanowiskowego centrum serwisowego, niezbędnego dla zapewnienia sprawnej obsługi posprzedażnej, przeglądów zakładowych oraz prowadzenia ewentualnych przeglądów i prac naprawczych w wozach uszkodzonych podczas użycia operacyjnego (dotychczas 11 pojazdów zostało trafionych w Afganistanie). Centrum ma być uruchomione do września 2009 / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.