Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Garmin prezentuje Autoland

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 07 listopada 2019

Spółka Garmin zaprezentowała system Autoland, umożliwiający automatyczne lądowanie samolotu bez ingerencji człowieka. W sytuacji awaryjnej pilot lub pasażerowie na pokładzie mogą aktywować system, może on także włączyć się automatycznie, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

Autoland będzie w pierwszej kolejności dostępny jako element awioniki G3000 w samolotach Cirrus Vision Jet i Piper M600 / Zdjęcie: Garmin

Po uruchomieniu Autoland może wybrać najbardziej optymalne lotnisko i pas startowy, biorąc pod uwagę czynniki takie jak pogoda, ilość paliwa w zbiornikach, rzeźba terenu, sztuczne przeszkody i osiągi samolotu oraz nawierzchnia i długości pasa startowego, a także możliwość wykonania podejścia do lądowania wg wskazań GPS z prowadzeniem pionowym i poziomym. Co więcej, system może nawiązać automatycznie łączność z kontrolą ruchu lotniczego, aby uprzedzić kontrolerów i pilotów statków powietrznych znajdujących się w pobliżu o własnej pozycji i zamiarach.

Gdy Autoland jest uruchomiony, pasażerowie otrzymują proste do zrozumienia komunikaty wizualne i głosowe, dzięki którym wiedzą, co będzie się działo w najbliższym czasie. Wyświetlacze pokazują pozycję samolotu na mapie wraz z informacją o docelowym porcie lotniczym, przewidywanym czasie przylotu i odległości do portu docelowego i pozostałej ilości paliwa. W prosty do zrozumienia sposób pokazane są: prędkość, wysokość i kurs samolotu. Pasażerowie mają też możliwość komunikowania się z udzielającą im instrukcji kontrolą ruchu lotniczego za pomocą wyświetlacza dotykowego na tablicy przyrządów.

 

W trakcie działania systemu Autoland działa także Garmin Autothrottle, służący do automatycznego sterowania i monitorowania parametrów zespołu napędowego, dzięki czemu samolot może wykonywać odpowiednie manewry. Podczas podejścia do lądowania, Autoland inicjuje zmniejszanie wysokości w celu dotarcia do wybranego lotniska oraz wypuszcza podwozie i hamulce aerodynamiczne. Następnie samolot, w konfiguracji do lądowania, rozpoczyna schodzenie.

Po wylądowaniu automatycznie rozpoczyna się hamowanie przy jednoczesnym śledzeniu linii centralnej drogi startowej, aż do całkowitego zatrzymania się samolotu. Następnie zespół napędowy jest wyłączany automatycznie, tak aby załoga i pasażerowie mogli bezpiecznie opuścić samolot.

System Autoland będzie w pierwszej kolejności dostępny jako element awioniki G3000 w samolotach Cirrus Vision Jet i Piper M600. Obecnie producent oczekuje na uzyskanie certyfikatu Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA). W planach jest także zintegrowanie systemu Autoland z awioniką G1000 (SF50 z certyfikatem FAA, 2016-10-31, Ograniczony certyfikat FAA dla Pipera M600, 2016-06-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.