Pierwszy przedseryjny Embraer 175-E2 wystartował 12 grudnia o 11:07 czasu lokalnego z lotniska położonego obok zakładów w São José dos Campos. Lądowanie nastąpiło w tym samym miejscu po 2 h 18 min.
Załogę samolotu stanowili kapitan Mozart Louzada, pierwszy oficer Wander Almodovar Golfetto i inżynierowie prób w locie Gilberto Meira Cardoso i Mario Ito. Start i lądowanie odbyły się w normalnym trybie układu sterowania lotem fly-by-wire. W trakcie oblotu załoga E175-E2 dokonała oceny osiągów samolotu, własności pilotażowych i działania instalacji pokładowych.
Dzisiejszy lot E175-E2 stanowi uzupełnienie naszej wizji stworzenia rodziny samolotów komercyjnych nowej generacji, które zapewniają niezrównane oszczędności naszym klientom, wyjątkowy komfort dla pasażerów i mniejszą emisję spalin dla naszej planety. E190-E2 i E195-E2 są już gwiazdami. E175-E2 jest równie imponujący – powiedział John Slattery, prezes i dyrektor generalny Embraer Commercial Aviation.
W trakcie prób certyfikacyjnych użyte będą trzy przedseryjne E175-E2. Pierwszy i drugi prototyp zostaną wykorzystane do prób aerodynamicznych, osiągów i wyposażenia pokładowego. Trzeci prototyp będzie użyty do zatwierdzenia czynności obsługowych i będzie miał kompletne wyposażenie kabiny pasażerskiej.
E175-E2 może pomieścić 80 pasażerów w dwóch klasach lub do 90 podróżnych w układzie jednoklasowym. Producent szacuje, że będzie on zużywał do 16% paliwa mniej, a koszty jego obsługi będą o 25% niższe w porównaniu do Embraera 175. Napęd samolotu stanowią dwa silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney PW1715G, o ciągu 67 kN każdy, umożliwiające mu rozwinięcie prędkości maksymalnej M0,82.
Podobnie jak w przypadku E190-E2 i E195-E2, przeglądy obsługowe E175-E2 będą wykonywane co 10 tys. godzin lotu. Oznacza to dodatkowe 15 dni użytkowania samolotu w ciągu 10 lat w porównaniu z pierwszą generacją E-Jetów (Montaż prototypu E175-E2, 2019-05-29).