Air Astana, narodowy przewoźnik Kazachstanu, zaprezentował swój pierwszy odrzutowiec komunikacji regionalnej Embraer 190-E2. Przewoźnik odbierze jeszcze cztery samoloty tego modelu do końca przyszłego roku. Wszystkie są dzierżawione od AerCap.
Pierwszy E190-E2 Air Astana ma efektowne malowanie, przedstawiające głowę irbisa śnieżnego na nosowej części kadłuba. Zwierzę to jest oficjalnym symbolem Kazachstanu, a malowanie samolotu ma zwrócić uwagę na problem ochrony gatunków zagrożonych wymarciem.
Wszyscy w Air Astana są zadowoleni z odebrania naszego pierwszego E190-E2 i czekają na jego sprawne wejście do służby i przeszkolenie naszych pilotów. Znamy E-Jety dobrze i mamy duże oczekiwania co do ich nowej generacji pod względem ekonomii, wpływu na środowisko i poziom komfortu i wygody dla naszych pasażerów – powiedział prezes Air Astana Peter Foster.
Nasi pasażerowie, pracownicy i cały Kazachstan doceniają niesamowity wizerunek irbisa śnieżnego na naszym nowym samolocie. Irbis śnieżny uosabia prężność i ambicje naszego narodu, a my wszyscy staramy się ocalić dla potomności te wspaniałe stworzenia przed wyginięciem – dodał Peter Foster.
Jesteśmy zaszczyceni mogąc dostarczać nasze najbardziej nowoczesne samoloty Air Astana. Dla producenta nie ma lepszej nagrody, niż rozwój działalności klienta dzięki naszym produktomi. Decyzja Air Astany o dołączeniu do programu E2 jest kolejnym miernikiem zaufania do rodziny samolotów komunikacyjnych Embraera – podkreślił prezes i dyrektor generalny Embraer Commercial Aviation John Slattery.
Pierwszy E190-E2 Air Astana wykona 19 grudnia lot z Astany do Armaty, a regularne loty komercyjne rozpocznie w styczniu 2019. Dostawa nowego samolotu oznacza początek modernizacji floty Air Astana, w skład której wchodzi obecnie m.in. 9 Embraerów 190. Pierwszy z nich został dostarczony w 2011.
Zdaniem Petera Fostera zasięg E190-E2, wynoszący ok. 5300 km, umożliwi kazachskim liniom otwarcie nowych kierunków do miast w Europie Wschodniej i Chinach. Najdalsze miejsca, do jakich E190 Air Astana docierają z Ałmaty, to Tbilisi, Baku i Dubaj.
Foster twierdzi, że linie lotnicze zostały poinformowane przez innego operatora E190-E2 – skandynawskie linie Widerøe – że samoloty tego modelu mogą zapewnić 17-% oszczędność paliwa w porównaniu do pierwszą generacją E-Jetów podczas przelotu trwającego ok. 2h. Według niego daje to duże możliwości uruchomienia połączeń do miejsc, które są o wiele bardziej odległe, niż moglibyśmy sobie wyobrazić (Air Astana powiększają siatkę , 2018-06-07, Wideroe odebrały pierwszego Embraera 190-E2, 2018-04-05).