Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Eurofightery Arabii Saudyjskiej

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 15 czerwca 2009

Saudyjska agencja informacyjna podała, że 11 czerwca w zakładach BAE Systems w Warton, przekazano oficjalnie wiceministrowi obrony Khaledowi bin Sultanowi, pierwsze dwa samoloty Eurofighter Typhoon.


Pierwszy saudyjski Eurofighter w czasie oblotu. Samoloty w wersji F2 są niemal identyczne z brytyjską 2 transzą dostaw - w istocie są to maszyny przeznaczone pierwotnie dla RAF (zobacz: Mniej brytyjskich Eurofighterów?). Dzięki temu są w pełni wielozadaniowe, choć ich doposażenie do ostatecznej wersji (wykorzystującej najnowsze, rozwijane obecnie systemy europejskiego uzbrojenia), będzie prawdopodobnie przedmiotem najbliższej modernizacji / Zdjęcie: BAE Systems

BAE Systems przekaże jeszcze 22 samoloty z Wharton, pozostałe zostaną przetransportowane w częściach do centrum montażu i serwisu Eurofighterów na terenie bazy lotniczej King Abdulaziz. W prace, objęte kontraktem, podpisanym w 2007, zostaną zaangażowane m.in. Alsalam Aircraft, Advanced Electronics, Aircraft Accesories and Components oraz Saudi Development and Training (zobacz: Więcej saudyjskich Eurofighterów?). Zakup Typhoonów ma nie tylko wzmocnić siły zbrojne, ale również przemysł lotniczy Arabii Saudyjskiej.

Przekazanie dwóch pierwszych samolotów jest wykonaniem umowy o zakupie 72 maszyn, z sierpnia 2006. Ze względu na towarzyszące kontraktowi oskarżenia o korupcję, ostateczne parafowanie dokumentów zostało zrealizowane dopiero 28 sierpnia 2007 (zobacz: Eurofightery dla Arabii Saudyjskiej potwierdzone).

Wartość podstawowego kontraktu to 4,43 mld GBP, jednak wraz z dostawami uzbrojenia oraz serwisowaniem w okresie użytkowania, całkowity koszt przedsięwzięcia szacowany jest nawet na 20 mld GBP (ok. 33 mld USD). Może on ulec zwiększeniu, w przypadku dokupienia przez Rijad dodatkowych 24-48 maszyn. Eurofightery zastąpią najstarsze egz. Panavia Tornado i F-15C/D.

Osobną kwestią będzie zastąpienie jeszcze starszych, myśliwskich Northrop F-5A/B. Według mediów libańskich, przedstawiciele Arabii Saudyjskiej mają zamiar rozpocząć rozmowy z USA na temat dostaw najnowszych wersji F-16.

Modernizacja saudyjskiego lotnictwa wynika przede wszystkim ze starzenia się sprzętu. Obecnie Rijad posiada ok. 370 samolotów bojowych, z których jednak jedynie 95 to maszyny względnie nowe (F-15S i Tornado IDF), z których najmłodsze wyprodukowano w 1998. Jednak już F-15C/D mają za sobą średnio 25 lat służby, zaś F-5 są jeszcze o kilka lat starsze. Obserwatorzy są jednak zgodni, że zakup Eurofighterów związany jest również z rosnącym, potencjalnym zagrożeniem ze strony Iranu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.