Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pokaz zdolności OCEAN 2020

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 04 marca 2020

Kraje europejskie przeprowadziły pierwszy pokaz zdolności OCEAN2020 – projektu finansowanego przez Unię Europejską i zarządzanego przez Europejską Agencję Obrony (EDA) w ramach inicjatywy PADR (Preparatory Action on Defence Research – Działania Przygotowawcze do Badań nad Obronnością).

Prezentacja zdolności OCEAN2020 odbyła się z udziałem 5 europejskich okrętów na wodach Zatoki Tarenckiej

Pokaz odbył się na wodach Zatoki Tarenckiej w dn. 20-21 listopada 2019. Wzięło w nim udział 5 okrętów: włoskie fregaty Virginio Fasan (F 591) i Federico Martinengo (F 596), hiszpańska fregata Santa María (F-81), grecka fregata Limnos (F451) i francuski okręt zaopatrzeniowy Var (A 608) oraz 9 bezzałogowców: Leonardo SW-4 Solo i AW Hero, Blackshape OPAS BK180-ISP, Indra UAS Pelicano, Seadrone USS SEAD-23, Intracom Defence Electronic USS SeaRider oraz ECA Robotics USS Inspector, ROV Seascan i AUV A9.

Całością działań zarządzały cztery krajowe ośrodki koordynacyjne (Morskie Centra Operacyjne) w Rzymie, Atenach, Kartagenie i Lizbonie oraz prototyp europejskiego centrum operacyjnego w Brukseli. Łączność zapewniały dwie sieci naziemne i pięć satelitów: COSMO-SkyMed, ATHENA FIDUS, HELLAS, SYRACUSE i INMARSAT.

Prezentacja odbyła się pod dowództwem Marina Militare (Marynarki Wojennej Włoch), zgodnie ze scenariuszem opartym o wymuszenie zakazu przemieszczania się ze strony zagrażającego okrętu oraz jednym scenariuszem przechwycenia stawiacza min przed operacją desantową.

Bezzałogowiec AW Hero zrealizował wszystkie cztery zaplanowane misje na pokładzie fregaty Virginio Fasan, włączywszy w to automatyczne procedury startu i lądowania z okrętu. Bsl, który może wykonywać misje cywilne oraz wojskowe za dnia i w nocy, zarówno nad lądem jak i akwenami morskimi, wyposażony w czujniki optoelektroniczne i układ identyfikacji statków (AIS), z powodzeniem wykrywał, identyfikował i śledził intruzów. Filmy i dane były przesyłane z okrętu w czasie rzeczywistym za pośrednictwem systemu zarządzania walką do Morskich Centrów Operacyjnych poprzez infrastrukturę łączności satelitarnej. Ponadto, w drugim scenariuszu, AW Hero przekazał dane w czasie rzeczywistym do śmigłowca NH90 i do małej jednostki podczas ataku na nieprzyjacielski okręt.

W pokazie wzięły udział także bezzałogowe statki latające SW-4 Solo i AW Hero

SW-4 Solo był wyposażony w radar Osprey 30 i głowicę optoelektroniczną Hensold Goshawk II. Śmigłowiec współdziałał z systemem zarządzania walką fregaty Federico Martinengo, a jego loty były kierowane za pomocą stacji umieszczonej na okręcie. Solo przeprowadził wszystkie cztery zaplanowane misje, włączywszy w to wykrycie, identyfikację i rozpoznanie podejrzanej jednostki. Radaru pokładowego używano do wykrywania i identyfikacji, natomiast głowica optoelektroniczna była używana do identyfikacji i automatycznego śledzenia. Ponadto SW-4 wspierał siły specjalne podczas operacji wchodzenia na pokład podejrzanej jednostki, udostępniając dane przenośnym stacjom misji zainstalowanym czasowo w łodzi półsztywnej i w śmigłowcu NH90.

Rozpoznany obraz morski prezentowany był na cyfrowym wyświetlaczu sytuacji taktycznej (TSTD) / Zdjęcia: Leonardo

Działania prowadzone podczas pokazu obejmowały także integrację danych zebranych z używanych systemów w celu opracowania rozpoznanego obrazu morskiego. Do tego celu użyto cyfrowego wyświetlacza sytuacji taktycznej (TSTD), wchodzącego w skład tzw. systemu wsparcia podejmowania decyzji, który gromadzi różne rodzaje dane pochodzące z wielu systemów zapewniając dowódcom zaktualizowany obraz scenariusza taktycznego.

TSDT wykonywał zadanie ośrodka monitorowania taktycznego i koordynacji dla skutecznego wdrożenia bezzałogowców do działania. System pokazywał na trójwymiarowym cyfrowym pulpicie sytuacyjnym dane wszystkich jednostek bezzałogowych zaangażowanych w pokazy, a w szczególności ich pozycję, prędkość, kierunek i wysokość. Każdy statek bezzałogowy dostarczał namiary radarowe i AIS oraz obraz wideo przekazywany przez pokładowe czujniki, które następnie były przekazywane na okręty, a z nich do naziemnych ośrodków koordynacji poprzez łącze satelitarne (Umowa na realizację programu OCEAN 2020 podpisana, 2018-03-30).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.