Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

F-22 dla Japonii jeszcze droższe

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 23 czerwca 2009

USA podniosły ponad dwukrotnie koszt opracowania eksportowej, zubożonej wersji myśliwca stealth F-22 dla Japonii - z około miliarda do 2,3 mld USD. 40 seryjnych samolotów miałoby kosztować - bez dodatkowego wyposażenia - 9,3 mld USD.

Mitsubishi prowadzi prace nad własnym samolotem ATD-X, opartym na koncepcji F-22. Na zdjęciu makieta o długości ok. 14 m, wykonana z kompozytów węglowych w Komakiminami Factory w Aichi, która w ostatnich miesiącach 2005 służyła do badania własności stealth w laboratorium Solange w Bruz należącym do francuskiej DGA

Powyższe wyliczenia zawarte są, według agencji Reuters, w kolejnym piśmie senatora Daniela Inouye do ambasadora Japonii w Waszyngtonie, Ichiro Fujisaki (250 mln USD za F-22 dla Japonii). Wzrost kosztów nieoficjalnie tłumaczony jest kłopotami Lockheed Martina z utrzymaniem ciągłości produkcji F-22 po rezygnacji z dalszych zamówień przez Pentagon. Poza wymienionymi kwotami, Japończycy musieliby zapłacić jeszcze za szkolenie obsługi, pakiet eksploatacyjny i uzbrojenie. Na zawarcie transakcji musi jeszcze wyrazić zgodę amerykański Kongres. Tokio, według nieoficjalnych informacji - już pogodziło się z kolejną podwyżką ceny samolotów, które miałyby Japonii zapewnić decydującą przewagę nad Koreą Północną, umożliwiając skryte zaatakowanie instalacji atomowych i rakietowych. 40-50 F-22 miałoby zastąpić obecnie eksploatowane, przestarzałe F-4.

Amerykańscy politycy nadal obawiają się wycieku tajnych technologii zastosowanych w F-22 budowanych na potrzeby USAF. Według Mark Shackelford z Pentagonu, ewentualna sprzedaż Japonii odpowiednio zmodyfikowanej wersji F-22 nie powinna stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa USA. Nie wchodzi jednak w grę produkcja licencyjna nowych samolotów, o co zabiega Tokio. Brak udziału rodzimego przemysłu w zakupie F-22 jest krytykowany przez japońskie koła przemysłowe, w tym przedstawicieli Mitsubishi Heavy Industries i Society of Japanese Aerospace Companies.

Rozmowy na linii Waszyngton - Tokio trwają. Kontrakt na prace rozwojowe (a właściwie zubożeniowe) i dostawę 40 F-22 dla Japonii może zostać podpisany najwcześniej na początku 2010, po ustaleniu warunków technicznych. Jego podstawowa wartość wynosiłaby co najmniej 11,6 mld USD. Jednostkowa cena eksportowej wersji F-22 bez pakietu logistycznego, szkolenia, uzbrojenia itp. zbliżyłaby się więc do 300 mln USD!

W tej sytuacji swe oferty przedstawiają producenci innych samolotów. BAE Systems oferuje zmodernizowane Eurofightery Typhoon, a Boeing kolejną wersję F-15E - F-15SE o własnościach stealth (Boeing płaci, Lockheed inkasuje). Obie propozycje zawierają przeniesienie produkcji i montażu do zakładów japońskich. Przeciwko europejskiej ofercie przemawia fakt, że japońskie ASDF (Air Self-Defense Forces) nigdy nie używały sprzętu ze Starego Kontynentu. Może to być jednak także szansa na pewne uniezależnienie od USA w sferze przemysłowo-obronnej.

W 2011 Mitsubishi ma zakończyć produkcję samolotów F-2, budowanych przy wsparciu Lockheed Martina. Jeśli nie znajdzie nowych zamówień, Japonia stanie przed groźbą likwidacji większości sektora lotniczo-wojskowego. W programie F-2 uczestniczy 1200 przedsiębiorstw z całego kraju.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra