Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Etyczne problemy FCAS

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, 15 maja 2020

 Koncern Airbus, pracujący nad projektem Future Combat Air System (FCAS) i mający siedzibę w Bonn Instytut Fraunhofera ds. Komunikacji, Przetwarzania Informacji i Ergonomii (FKIE), powołały niezależny panel ekspertów ds. odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii, który ma zdefiniować i zaproponować etyczne, a także międzynarodowe prawne bariery ochronne dla największego europejskiego projektu zbrojeniowego.

Działanie FCAS ma być przez cały czas kontrolowane przez człowieka, niezależnie od okoliczności / Ilustracja: Airbus

W panelu, którego prace zainicjowano w Niemczech w 2019, zasiadają przedstawiciele zainteresowanych stron, wśród których znalazły się niemieckie resorty obrony i spraw zagranicznych, fundacje, uniwersytety oraz ośrodki analityczne.

Pod wieloma względami FCAS stanowi ogromny krok naprzód. W nadchodzących dekadach będzie nie tylko największym europejskim programem obronnym, stymulującym współpracę krajów partnerskich. Dzięki niemu znacznie zwiększymy nasze znaczenie w dziedzinie nowych technologii, które będą tworzyć część tego systemu systemów szóstej generacji. Otwiera to nowe możliwości w zakresie polityki bezpieczeństwa i pomaga wzmocnić rolę Europy w świecie. Ale kreuje też etyczne i prawne wyzwania, którymi musimy się zająć – powiedział Dirk Hoke, prezes Airbus Defence and Space.

Projekt FCAS zakłada powstanie złożonego, sieciocentrycznego systemu systemów, którego jeden z elementów będzie stanowił załogowy wielozadaniowy samolot bojowy nowej generacji (NGF), z którym współdziałać będą bezzałogowe zdalne nosiciele uzbrojenia, zapewniąjące dodatkowe zdolności wykonania zadań. Skalowalne i interoperacyjne architektury systemów umożliwią zintegrowanie z FCAS już istniejących statków powietrznych i uzbrojenia, po ich odpowiedniej modernizacji.

Wykorzystanie możliwości współpracy załogowych i bezzałogowych samolotów będzie wymagało dostarczania w czasie rzeczywistym bojowej chmurze ogromnych ilości danych, wspartych analizą działań bojowych i sztuczną inteligencją. Ponadto oczekuje się, że technologie opracowane w tym projekcie będą przydatne na rynku cywilnym.

FCAS to największy i najambitniejszy technologicznie program zbrojeniowy w historii Europy. Głównym problemem, którym zajmujemy się w panelu, jest to, w jaki sposób zapewnić, by FCAS z jednej strony spełnił niezbędne wymagania zadań wojskowych XXI wieku w skali globalnej, a z drugiej strony została zapewniona nad nim pełna kontrola człowieka – przez cały czas i we wszystkich okolicznościach. Pierwszy raz w historii RFN znaczącemu projektowi polityki obronnej towarzyszy od początku dążenie do technicznego wdrożenia podstawowych zasad etycznych i prawnych użycia nowego systemu uzbrojenia – podkreślił prof. Reimund Neugebauer, prezes Towarzystwa Fraunhofera

W celu zapewnienia jak największej przejrzystości działań panelu ekspertów utworzono stronę internetową: www.fcas-forum.eu. W celu odzwierciedlenia europejskiego charakteru programu FCAS, należy się spodziewać rozszerzenia panelu o przedstawicieli kolejnych państw uczestniczących w tym projekcie (Dalszy rozwój FCAS, 2020-02-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.