Generalna dyrekcja ds. uzbrojenia rumuńskiego ministerstwa obrony narodowej zainicjowała procedurę przeglądów naprawczych i modernizacji 10 samolotów szkolno-bojowych IAR-99 Standard eksploatowanych przez Forțele Aeriene Române (FAR, wojska lotnicze Rumunii).
Ze względu na dobro krajowego przemysłu obronnego zaproszenie do bezpośrednich negocjacji wysłano do tylko do producenta samolotów – spółki Avioane Craiova. Wojsko chce zmodernizować je do konfiguracji IAR-99SM (Standard Modernizat), w celu używania ich do szkolenia zaawansowanego przyszłych pilotów myśliwców F-16AM/BM. Ponadto IAR-99SM powinny być zdolne do wykonywania misji bezpośredniego wsparcia lotniczego, a także przechwytywania statków powietrznych poruszających się z małą prędkością.
Komentując proces rumuński minister obrony narodowej Nicolae Ciucă poinformował, że spodziewa się, iż Avioane przedstawi [odpowiednią] propozycję techniczną i finansową i ma nadzieję na zawarcie umowy w ciągu miesiąca. Rząd w Bukareszcie zakłada, że pierwszy etap przedsięwzięcia ma kosztować 60 mln euro, a drugi – 40 mln euro. Jeżeli negocjacje zakończą się sukcesem, prace rozpoczną się w ciągu roku. Zakończenie modernizacji IAR-99 planowane jest w 2024.
W 2017 Rumuni opublikowali informację o zawarciu umowy z koncernem Leonardo w sprawie zamówienia pokładowej stacji radiolokacyjnej z anteną fazowaną Vixen 500E w celu opracowania prototypu nowego samolotu szkolnego IAR-99 TD. Obecny stan tego projektu nie jest znany, ale jest bardzo prawdopodobne, że przynajmniej część wiedzy i doświadczeń zgromadzonych podczas tego przedsięwzięcia zostanie wdrożona w zapowiadanej modernizacji IAR-99 (Radar Vixen dla IAR-99 , 2017-08-31).
Forțele Aeriene Române mają obecnie na stanie 20 IAR-99, z których połowa to samoloty niezmodernizowane (nry takt. 701-708 i 715-716), eksploatowane przez Şcoala de Aplicație a Forțelor Aeriene Aurel Vlaicu (szkołę lotniczą) w Boboc. 9 szkolno-bojowych IAR-99C Șoim, zmodernizowanych przez Elbit, zdolnych do wykonywania zadań bezpośredniego wsparcia lotniczego i rozpoznania (nry takt. 709, 711-713, 717, 720, 722 i 724-725) wchodzi w skład samolotem 951. eskadry szkolenia zaawansowanego z 95. bazy lotniczej Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu w Bacău. Pojedynczy IAR-99C (nr takt. 719) jest używany przez La Centrul de Cercetări şi Încercări în Zbor (CCIZ, Centrum badań i prób w locie) z siedzibą w mieście Craiova.
Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego