Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

LOTAMS żegna 737-400

Lotnictwo cywilne, 28 sierpnia 2020

Pierwsze samoloty 737-400 pojawiły się we flocie Polskich Linii Lotniczych LOT na początku 1993. Jednak wraz z rozwojem technologii lotniczych, były sukcesywnie zastępowane przez 737- 800. Ogółem nasz narodowy przewoźnik eksploatował 10 Boeingów 737-400, noszących znaki rejestracyjne SP-LLA do SP-LLH oraz SP-LLK i SP-LLL. W ostatnich latach w służbie pozostały trzy z nich (SP-LLE, SP-LLF i SP-LLG), a ostatni rejs komercyjny został wykonany 10 marca przez samolot o zn. rej. SP-LLG.

We wrześniu 2020 w warszawskiej bazie technicznej LOTAMS według planu zakończy się przegląd ostatniego 737-400 we flocie PLL LOT, po czym SP-LLF zostanie przekazany nowemu właścicielowi / Zdjęcie: LOTAMS

Spółka LOTAMS, do 2010 funkcjonująca jako Pion Techniczny PLL LOT, obsługiwała Boeingi 737 od początku lat 1990. W ciągu 28 lat mechanicy lotniczy LOTAMS wykonali setki przeglądów ciężkich i tysiące czynności w ramach obsługi lekkiej, przepracowując łącznie ponad dwa miliony roboczogodzin przy tym modelu samolotu. W certyfikacie PART-145 spółka LOTAMS posiada uprawnienia do obsługi technicznej (bazowej i liniowej) dla Boeinga 737 w wersji -300/-400/-500, a także Next Generation (-700/-800/-900) i MAX.

W 2016 LOTAMS wykonał czynności mające na celu modyfikację oraz odnowienie kabiny pasażerskiej trzech 737-400 PLL LOT. Prace objęły zamontowanie gniazdek elektrycznych w każdym z foteli, specjalnego oświetlenia, a także odświeżenie półek bagażowych i zmodyfikowanie kabin toaletowych. Wymieniono również dywany oraz zasłony oddzielające każdą z trzech klas podróżujących. W prace było zaangażowanych łącznie 70 pracowników.

Prace te były poprzedzone jednym z najbardziej skomplikowanych przeglądów technicznych ciężkich – przeglądem D, który polega na inspekcji i sprawdzeniu wszystkich, nawet najmniejszych części samolotu.

W ciągu ostatnich dziesięciu lat LOTAMS wykonał 15 przeglądów ciężkich i ponad 1000 czynności w ramach obsługi lekkiej hangarowej. W 2017 spółka wykonała trzy przeglądy ciężkie samolotów należących do floty PLL LOT. Wśród wykonanych czynności obsługowych można wymienić m.in. kompleksowy przegląd typu C, dodatkowe czynności lub zadania operatorskie nie ujęte w programie obsługi oraz mycie i polerowanie samolotu.

W 2018 wykonano jeden przegląd ciężki typu C. Ostatni przegląd ciężki, który przeprowadzono w listopadzie 2019 był zakończeniem pewnej ery dla polskiego przewoźnika. W samolocie SP-LLE mechanicy lotniczy LOTAMS wykonali planowe zadania wynikające z programu obsługi, inspekcje właścicielskie, mycie i polerowanie samolotu, a także czynności spoza zgłoszonego wcześniej pakietu obsługowego. W czasie eksploatacji już po przeglądzie ciężkim w ramach lekkiej obsługi hangarowej znalazły się takie czynności obsługowe jak m.in. EO Winter – inspekcja obszaru powierzchni sterowych pod kątem obecności płynu odladzającego i ewentualnie jego usunięcie, który może powodować zablokowanie sterów i lotek w niesprzyjających warunkach pogodowych. Realizowane były także przeglądy typu A, mycia traktów, czyszczenia i smarowanie łopat wentylatora, wymiany nieszczelnych instalacji hydraulicznych, a także mycia samolotu.

10 marca 2020 odbył się ostatni lot komercyjny Boeinga 737-400 LOT. SP-LLG wyleciał z Warszawy do Krakowa, aby tego samego dnia powrócić i pożegnać się na dobre z Lotniskiem Chopina. Przed wylotem do Małopolski mechanicy LOTAMS wykonali w stolicy ostatni warszawski przegląd przed lotem, a jeden z przedstawicieli warszawskiej bazy poleciał do Krakowa, aby na miejscu wykonać niezbędną obsługę przed lotem powrotnym.

Po wylądowaniu w Warszawie samolot był eskortowany przez trzy samochody Służby Ochrony Lotniska Chopina. Nie zabrakło salutu wodnego wykonanego przez Lotniskową Straż Pożarną. Po pożegnaniach mechanik służby obsługi liniowej zamontował szpilki zabezpieczające w zastrzałach podwozia i przygotował samolot do holowania. Po oficjalnym pożegnaniu w jednym z hangarów LOTAMS przygotował samolot do przekazania nowemu właścicielowi, który zamierza przystosować go do przewozu frachtu lotniczego (Pożegnalny rejs SP-LLG , 2020-03-10).

We wrześniu 2020 w warszawskiej bazie technicznej LOTAMS według planu zakończy się przegląd ostatniego 737-400 we flocie PLL LOT, po czym SP-LLF zostanie przekazany nowemu właścicielowi.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.