Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Amerykańskie uzbrojenie dla Szwajcarii

Przemysł zbrojeniowy, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 02 października 2020

Agencja ds. Współpracy Obronnej i Bezpieczeństwa (DSCA) opublikowała decyzje o zatwierdzeniu przez Departament Stanu USA możliwej zagranicznej sprzedaży wojskowej sprzętu dla Szwajcarii. Dotyczą one wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet i Lockheed Martin F-35A Lightning II oraz zestawów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Raytheon Patriot (Szwajcarzy za zakupem NKF i Bodluv, 2020-09-28).

Według wielu obserwatorów cena F/A-18E/F, o niemal 900 tys. USD wyższa niż F-35, eliminuje ten samolot ze szwajcarskiego przetargu / Ilustracja: Boeing

Rząd Szwajcarii zwrócił się z prośbą sprzedaży 40 samolotów Super Hornet (36 F/A-18E i 4 F/A-18F, wg wcześniejszych oświadczeń producenta w wersji Block III) oraz 96 silników (w tym 16 zapasowych) General Electric F414-GE-400, 44 działek M61A2, 25 zasobników celowniczych ATFLIR lub innych, 55 układów samoobrony AN/ALR-67(V)3 i 55 układów samoobrony AN/ALQ-214 (stanowiących wyposażenie F/A-18 E/F Block III), 48 zestawów MIDS-JTRS, 48 nahełmowych wskaźników celowniczych (JHMCS) i niesprecyzowaną liczbę radiolokatorów AN/APG-79 z anteną fazowaną.

Umowa obejmuje także 264 wyrzutnie kierowanych pocisków rakietowych LAU-127E/A, 27 termolokacyjnych układów celowniczych (IRST), 40 kpr powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Block II Sidewinder, pociski ćwiczebne (50 AIM-9X Block II CATM, 6 AIM-9X Block II NATM), 18 zestawów kierowania KMU-572 JDAM dla bomb GBU-54, 12 bomb 227-kg MK-82 , 12 bomb ćwiczebnych MK-82, 12 bomb GBU-53/B SDB II i 8 bomb ćwiczebnych GBU-53/B SDB II GTV. Dodatkowo Szwajcarzy zamierzają nabyć rejestratory wideo HSVN, okularowe wzmacniacze obrazu AN/AVS-9 i AN/AVS-11, radiostacje AN/ARC-210, transpondery AN/APX-111, holowane cele pozorne AN/ALE-55, wyrzutnie kpr LAU-115D/A, LAU-116B/A i LAU118A oraz wyposażenie nawigacyjne, urządzenia obsługi naziemnej i szkoleniowe.

Całkowity koszt w/w sprzętu wojskowego i usług wyceniono na 7,452 mld USD.

Druga umowa dotyczy potencjalnej sprzedaży 40 samolotów F-35A, 46 silników Pratt & Whitney F-135, 40 kpr p-p AIM-9X Sidewinder Block II+, 56 ćwiczebnych kpr Sidewinder AIM-9X Block II (50 CATM i 6 NATMS), 18 zestawów kierowania KMU-572 JDAM dla bomb GBU-54, 12 bomb 227-kg MK-82 , 12 bomb ćwiczebnych MK-82, 12 bomb GBU-53/B SDB II i 8 bomb ćwiczebnych GBU-53/B SDB II TV.

Ponadto Szwajcaria zamierza nabyć urządzenia C4I/CNI, system ALIS i syntetyczne urządzenia szkoleniowe. Waszyngton zobowiązuje się także do zapewnienia odpowiedniego wsparcia szkoleniowego, inżynierskiego i logistycznego.

Całkowity koszt w/w sprzętu wojskowego i usług wyceniono na 6,58 mld USD.

Trzecia umowa obejmuje zakup 5 baterii zestawów OP Patriot -3+, złożonych z 5 radiolokatorów AN/MPQ-65, 5 stacji kierowania ogniem AN/MSQ-132, 17 wyrzutni M903, 70 pocisków PAC-2 GEM-T, 7 zespołów masztów antenowych, 5 wozów zasilania energią elektryczną EPP III i 6 terminali MIDS-LVT, ze wsparciem logistycznym i szkoleniowym.

Całkowity koszt w/w sprzętu wojskowego i usług wyceniono na 2,2 mld USD i jest on identyczny ze szwajcarskim budżetem na naziemny system obrony powietrznej (Bodengestützte-Luft-Verteidigung, Bodluv), wynoszącym 2 mln CHF.

Według niektórych obserwatorów z dokumentów DSCA wynika, że rząd w Waszyngtonie faworyzuje Lockheed Martina jako dostawcę nowych wielozadaniowych samolotów bojowych (Neues Kampfflugzeug, NKF) dla Schweizer Luftwaffe (wojsk lotniczych Szwajcarii).

Świadczy o tym cena F/A-18E/F, niemal miliard dolarów wyższa niż cena F-35A i znacznie przekraczająca kwotę, jaką Szwajcaria przeznaczyła na NKF (6 mld CHF, czyli 6,53 mld USD wg obecnego kursu). W dodatku cena F-35A może łatwo zostać obniżona w przypadku zmiany kursu dolara względem franka szwajcarskiego.

Różne są także standardowe formułki kończące obydwa zawiadomienia. W przypadku Super Horneta DSCA twierdzi, że Szwajcaria eksploatuje obecnie F/A-18C/D, który zbliża się do końca służby i zostanie zastąpiony przez zwycięzcę konkursu NKF, w którym rozważany jest F/A-18E/F . Podstawowymi misjami samolotu […] będą ochrona przestrzeni powietrznej nad Szwajcarią i zapewnienie narodowych zdolności obronnych.

Natomiast zawiadomienie dotyczące F-35A podaje, że proponowana sprzedaż F-35A […] zapewni rządowi Szwajcarii wiarygodną zdolność obronną do powstrzymania agresji w regionie. F-35A również zastąpi wycofywane szwajcarskie F/A-18 i zwiększy zdolność [Szwajcarii] do samoobrony [w ramach misji] powietrze-powietrze i powietrze-ziemia.

Co najważniejsze, dokument dotyczący F-35A przemilcza potrzebę wsparcia ze względu na znane i udokumentowane wady ALIS. Jest w nim mowa tylko o konieczności wielu podróży do Szwajcarii z udziałem przedstawicieli rządu USA i producentów w celu przeglądu technicznego / wsparcia, zarządzania programem i szkoleń w trakcie trwania programu. Przedstawiciele podmiotów z USA będą zobowiązani w Szwajcarii do realizacji usług inżynierskich oraz logistycznych i globalnego wsparcia. Jednocześnie DSCA twierdzi, że Super Hornet będzie wymagał sześcioosobowego zespołu wsparcia przez cały okres użytkowania.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.