Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Amerykanie podzielą się technologią z Brazylią?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 07 sierpnia 2009

W czasie ostatniej wizyty prezydenta Baracka Obamy w Brazylii, ujawniono, że USA rozpatrują możliwość przekazania technologii F/A-18, w przetargu na samoloty wielozadaniowe w tym kraju.

Informacje w tej sprawie przekazali członkowie amerykańskiej delegacji prezydenckiej, która przebywała w Brazylii w dniach 4 i 5 sierpnia. Ellen Tauscher, podsekretarz w resorcie spraw zagranicznych ds. kontroli eksportu, ujawniła, że strona amerykańska podejmie decyzje o zaoferowaniu technologii Hornetów w ciągu 45-60 dni.

Przekazanie technologii jest kluczowym warunkiem przetargu na 36 samolotów wielozadaniowych dla brazylijskich wojsk lotniczych. Łączy się to z całkowitym lub częściowym przeniesieniem produkcji do Brazylii. Płatowce, silniki i wybrane podzespoły mają być budowane w zakładach Embraera.

Do tej pory USA unikała przekazywania technologii. Obecna sytuacja może jednak wymóc zmianę tej filozofii działania. Po pierwsze Brazylia jest dużym rynkiem. O korzyściach z tym związanych przekonana jest m.in. Francja, która już podpisała porozumienia o dostawach klasycznych okrętów podwodnych i wspólnym rozwoju atomowej jednostki podwodnej (zobacz: Francja pomoże Brazylii zbudować atomowy OP). Po drugie, amerykańskie zakłady w obecnym okresie ciąć budżetowych, potrzebują transakcji eksportowych dla ochrony miejsc pracy.

F/A-18 konkuruje w drugim etapie przetargu z francuskim Rafale i szwedzkim Gripenem NG (zobacz: F/A-18, Gripen, Rafale). Zarówno Dassault, jak i Saab zgodziły się na pełne przekazanie technologii obu konstrukcji, nawet biorąc pod uwagę fakt, że działanie to wymaga zgody rządu USA na sprzedaż amerykańskich silników, wykorzystywanych w Gripenach. Do tej pory nie ujawniono, czy ewentualna zgoda amerykach władz będzie dotyczyć pełnego transferu technologii, czy tylko wybranych elementów samolotu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra