Gabinet Macedonii Północnej powiększył za pomocą aneksu do porozumienia z rządem USA dotychczasowe zamówienie na lekkie opancerzone wozy JLTV (Joint Light Tactical Vehicles).
Rząd w Skopje na swoim 34 zdalnym posiedzeniu online 25 grudnia 2020 dorzucił do umowy FMS (Foreign Military Sales) z USA z 2019 na dostawę 33 wozów Oshkosh Defence JLTV o wartości 11,3 mln USD dodatkową kwotę 762 mln denarów macedońskich (12,39 mln euro) z tegorocznego budżetu obronnego kraju. Zwiększy to liczbę zakontraktowanych pojazdów, które mają zostać dostarczone pod koniec 2021 lub na początku 2022 (Czarnogóra odebrała pierwsze JLTV, 2020-11-02).
Według najnowszej wersji wieloletniego planu rozwoju zdolności obronnych Republiki Macedonii Północnej (Long Term Defence Capability Development Plan 2019-2028) rozważa się zakup do 2024 56 opancerzonych transporterów kołowych 8x8 General Dynamics Stryker i aż 96 wozów JLTV.
W tym kontekście warto przypomnieć, że kilka lat temu niemal pewnym kandydatem do uzbrojenia zmechanizowanych formacji piechoty ówczesnej Macedonii były polskie KTO Rosomak. Wielka szansa na dostawę co najmniej kilkudziesięciu wozów z Siemianowic Śląskich została zaprzepaszczona.
Odbiorcami europejskimi amerykańskich JLTV są także Czarnogóra (67, pierwsze wozy dotarły pod koniec października 2020), Litwa (500 egzemplarzy) Słowenia (38 wozów) i potencjalnie Rumunia. Zamówienia z USA realizowane są poprzez procedury międzyrządowe (FMS). Od Kilku lat toczą się rozmowy między Waszyngtonem a Londynem na temat dostawy specjalnej wersji JLTV dla armii brytyjskiej. W grę wchodzić może w sumie aż 2747 pojazdów różnych wersji za 1,04 mld USD. W październiku 2020 322 wozy, jednak z własnym wyposażeniem i systemami łączności, zamówiła Belgia (Zamówienie ponad 2700 JLTV, 2020-12-08).
Na podstawie informacji Igora Bożinovskiego