Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Przyczyny katastrofy Boeinga 737

Wypadki, Lotnictwo cywilne, 10 lutego 2021

Indonezyjski Komite Nasional Keselamatan Transportasi (KNKT) opublikował wstępny raport dotyczący przyczyn katastrofy samolotu pasażerskiego Boeing 737-500 PK-CLC linii Sriwijaya Air, który rozbił się 9 stycznia 2021 (w katastrofie zginęły 62 osoby, Katastrofa Boeinga 737 w Indonezji, 2021-01-09). Za najbardziej prawdopodobną przyczynę uznano błąd systemu sterowania ciągiem silników (Awaria automatu ciągu w 737?, 2021-01-23). Spowodował on jego dużą asymetrię i przeciągnięcie.

Według KNKT, gdy feralny Boeing 737 osiągnął wysokość 2480 m, lewa dźwignia przepustnicy silnika cofnęła się, a prawa dźwignia pozostała w swoim pierwotnym położeniu. Nie wiadomo, co było tego powodem. Według raportu, na wysokości około 3320 m wyłączył się autopilot. Samolot przechylił się wówczas w lewo o więcej niż 45o i rozpoczął nurkowanie. Ostatecznie wpadł do morza. Załoga nie zdołała temu przeciwdziałać.

Problemy z automatyczną przepustnicą samolotu, który rozbił się 9 stycznia 2021, piloci zgłaszali dwukrotnie wcześniej. 5 stycznia uznano, że problem został rozwiązany. Awaria automatyki sterowania silnikiem nie uniemożliwia wykonania lotu pasażerskiego, ponieważ piloci mogą ręcznie sterować dźwigniami ciągu.

Nie wiadomo dlaczego piloci nie interweniowali, gdy system sterowania ciągiem silników przestał prawidłowo funkcjonować. Tym bardziej, że obaj byli doświadczeni. Kapitan miał wylatane 17 900 h, a drugi pilot 5 100 h.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.