Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Szwajcarskie przyspieszenie

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 29 sierpnia 2009

Szwajcarski rząd chce przyspieszyć referendum na temat zakupu nowych myśliwców i proponuje jego na wrzesień 2010. Pacyfiści z organizacji Szwajcaria bez armii żądali, by odbyło się ono rok później.

Zastąpienie Tigerów II jest obecnie coraz bardziej palącym problemem. Mimo sporego resursu części z nich, są one obecnie wykorzystywane praktycznie wyłącznie w zespole akrobatycznym, a w jednostkach operacyjnych jako holowniki celów i do treningu wali radioelektronicznej. Podstawowymi myśliwcami obrony powietrznej kraju są 33 egz. F-18C/D

Szwajcarzy mieli wybrać dostawcę przynajmniej 22 nowoczesnych samolotów wielozadaniowych w czerwcu bieżącego roku, w ramach Program Neues Kampfflugzeug (NFK), określanego również po angielsku, jako Partial Tiger Replacement (TTE). Zgodnie z nazwą, przedsięwzięcie powinno doprowadzić do częściowego zastąpienia 54 szwajcarskich, wiekowych myśliwców F-5E Tiger II.

Na początku procedura była realizowana zgodnie z planem. Wysłanie zapytań ofertowych nastąpiło w styczniu 2008 (zobacz: Następcy szwajcarskich F-5). Szczegółowe testy w locie, podatności serwisowanej i szacowanie kosztów użytkowania przeprowadzono w drugiej połowie ubiegłego roku. W szranki stanęły EADS z Eurofighterem, Dassault Aviation z Rafale i Gripen International z JAS 39 Gripenem (zobacz: Zakończenie szwajcarskich prób).

W styczniu bieżącego roku wysłano szczegółowe zapytania ofertowe, będące bezpośrednią podstawą do wyłonienia zwycięzcy. Odpowiedzi miały nadejść nie później, niż do połowy kwietnia, a wybór jednego oferenta, nastąpić w czerwcu (zobacz: II etap szwajcarskiego przetargu). Pośpiech dyktowały terminy wycofywania pierwszych Tigerów II - już w 2010.

Nieoczekiwanie w marcu szwajcarska Rada Federalna - 7-osobowy rząd i kolegialna głowa państwa - zleciła resortowi obrony przełożenie wyboru następców F-5E na 2010, co wiązano z konfliktem z Francją i Niemcami o tajemnicę bankową.

Przeciwnicy zakupu, pacyfiści i socjaldemokratyczna opozycja parlamentarna, uzyskali dzięki temu czas, niezbędny do skompletowania wniosku o przeprowadzenie referendum w tej sprawie. W pierwszej połowie czerwca Koalicja przeciwko nowym samolotom bojowym, przedstawiła 107 tys. podpisów pod wnioskiem i dzięki temu zablokowała proces przetargowy. Pierwotnie zakładano, że przynajmniej do 2011, kiedy miało odbyć się głosowanie (przy czym projekt pacyfistów zakłada przesunięcie zakupów poza koniec 2019).

26 sierpnia przedstawiciel rządu zakomunikował jednak, że rada zarekomenduje termin wcześniejszy - wrzesień 2010. Pozyskanie samolotów wpisano bowiem do planu zakupów wojskowych na 2011. Wszystko wskazuje na to, że dysponując większością parlamentarną, termin ten uda się przeforsować. Dzięki temu opóźnienie programu będzie można zminimalizować do 15-18 miesięcy. Scenariusz, w którym pacyfiści przekonają do swojego stanowiska większość Szwajcarów, jest bowiem mało prawdopodobny.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra