40 lat temu – 18 czerwca 1981 (19.06.1981 czasu polskiego) został oblatany prototyp samolotu stealth F-117A – YF-117 Ship One, numer seryjny 79-10780. Pilotował go Harold Hal Farley Jr. ze Skunk Works – tajnego oddziału rozwojowego Lockheeda. Co ciekawe, oblotu dokonano w ciągu dnia, a nie jak w przypadku większości tajnych projektów, w nocy. Pierwszy lot wykazał małą skuteczność usterzenia samolotu, ale nie przeszkodziło to w dokończeniu testów i rozpoczęciu produkcji seryjnej F-117A, już z powiększonym usterzeniem.
YF-117 był pomalowany zupełnie inaczej niż kolejne prototypy (łącznie 5 full-scale development aircraft, FSD) i samoloty seryjne. Miał pustynny, pastelowy kamuflaż w dwóch odcieniach miodowego brązu i jasnej zieleni. W takim malowaniu prototyp wykonał 10 lotów. Później przemalowano go, podobnie jak kolejne prototypy F-117, na kolor szary. Seryjne samoloty były już czarne.
Samoloty F-117A były wielokrotnie wykorzystywane do niespodziewanego atakowania wybranych celów bombami kierowanymi (Panama, Irak, Jugosławia, Afganistan). Dzięki swym właściwościom nie były wykrywane przez stacje radiolokacyjne przeciwnika. Potwierdzone zostało tylko jedno zestrzelenie F-117A – 27 marca 1999 przez obronę przeciwlotniczą Jugosławii, pociskiem rakietowym systemu S-125. Kolejnych 6 samolotów tego typu zostało utraconych w wyniku różnych awarii.
F-117A zostały formalnie wycofane z uzbrojenia w 2008 (Pożegnanie F-117A, 2008-03-11). Jednak w ostatnich latach loty kilku samolotów tego typu są obserwowane w różnych miejscach (F-117A znowu latają, 2016-09-25). Cel tych lotów nie został ujawniony.