Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Plan rozwoju przemysłu lotniczego FR

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 15 lipca 2021

Ministerstwo Przemysłu i Handlu FR ujawniło nowy plan przeznaczenia ekwiwalentu 25 mld USD na wyprodukowanie w kraju 735 samolotów pasażerskich dla potrzeb lokalnych i zagranicznych operatorów w latach 2021-2030. W ramach nowej edycji krajowej strategii rozwoju społecznego i gospodarczego, dokument nawołuje do tworzenia produktów lokalnego przemysłu lotniczego konkurencyjnych na rynku międzynarodowym.

Do 2030 w FR ma powstać 735 nowych samolotów pasażerskich (m.in. widocznych na zdjęciu MS-21) przeznaczonych na rynek krajowy i na eksport / Zdjęcie: Irkut

Budżet federalny zapewniłby 244 mld rubli (3,29 mld USD), z czego ok. 80 mld rubli już przydzielono w ramach różnych programów rządowych, a pozostała kwota ma zostać wydatkowana od 2025. Kolejne 1,59 mld rubli ma pochodzić z krajowego funduszu dobrobytu, jednak musi to zatwierdzić Kreml.

W przeciwieństwie do poprzednich planów, w dokumencie nie wspomina o się o Ił-96 i niewiele mówi o chińsko-rosyjskim CR929. Wiele uwagi poświęcono natomiast odrzutowcom MS-21 i SSJ100, a także turbośmigłowym Ił-114 (Próby Ił-114-300, 2021-01-20), wytwarzanemu na licencji L-410 i nowemu ŁMS-901 Bajkał (Budowa prototypu ŁMS-901, 2021-04-20).

Nowy plan zakłada umożliwienie lokalnym bankom i ich spółkom leasingowym gromadzenie funduszy na nabycie 735 samolotów w celu późniejszego wydzierżawienia ich liniom lotniczym oraz zwiększenia produkcji rosyjskiego przemysłu lotnictwa cywilnego do 80-90% jego nominalnych mocy.

Postuluje się też alokowanie większości środków (1 bln rubli) na produkcję MS-21 i Ił-114 od 2025 do 2030. Według planów od końca 2022 Irkut ma produkować rocznie 36 MS-21, co oznacza, że dostarczyłby 120 samolotów tego typu do 2028, a następnie, po uruchomieniu drugiej linii montażu końcowego, zwiększył tempo produkcji do 72 samolotów rocznie. Rosjanie zakładają, że MS-21 uzyska Certyfikat Typu EASA w grudniu 2023.

Irkut ma nadzieję sprzedać MS-21 na całym świecie, jednak zdaniem zachodnich analityków konkurencyjność tego typu nieco spadła ze względu na niedawne decyzje Białego Domu, który niedawno zakazał sprzedawania Rosji silników turbinowych Pratt & Whitney PW1400G, awioniki, włókna węglowego i innych materiałów niezbędnych do produkcji struktur lotniczych. Chłodne relacje między Moskwą i Waszyngtonem mogą spowodować ograniczenie rynku dla MS-21 do krajów takich jak Białoruś, Iran, Kuba, Wenezuela, KRL-D czy Syria (MS-21 z PD-14 w Uljanowsku, 2021-06-22).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.