US Army zawarła umowę z Cummins w sprawie dokończenia prac nad rodziną silników wysokoprężnych Advanced Combat Engine (ACE). Rozwiązanie to ma docelowo trafić do wozów bojowych nowej generacji opracowanych w USA. Wartość umowy to 87 mln USD.
Silniki rodziny ACE opracowywane są na potrzeby US Army pod kierownictwem GVSC (Ground Vehicle Systems Center). Silniki powstają z wykorzystaniem technologii, która pozwoli opracować napędy charakteryzujące się dużą mocą, wysoką sprawnością termodynamiczną, modułowością, skalowalnością i przystępnością. Możliwa ma być także ich hybrydyzacja po dołączeniu napędu elektrycznego. Opracowywanie technologii silników ACE ma się zakończyć przed zaplanowanym uruchomieniem zaawansowanych prac nad nową generacją wozów bojowych.
Jedną z innowacji ma być zastosowanie przeciwtłoków ułatwiające osiągnięcie wysokiej gęstości mocy i lepszego odprowadzania ciepła. Tym samym, w porównaniu do obecnie używanych silników wozów bojowych możliwe jest osiągnięcie o 50% większej mocy z tej samej pojemności, redukcji utraty ciepła o 20% i wydajności paliwowej wyższej o 13%.
Rodzina ACE ma być stosowana w różnego rodzaju ciężkich pojazdach bojowych wliczając w to transportery opancerzone, bojowe wozy piechoty i czołgi podstawowe. Zaplanowano opracowanie silników tej rodziny w konfiguracji 3-, 4- i 6-cylindrowej. Moc osiągana przez nie ma być skalowalna i wynosić od 750 KM, przez 1000 KM, do 1500 KM. Silniki tej rodziny mogą trafić zarówno do pojazdów nowej generacji, takie jak bwp OMFV i czołgi podstawowe OMT, jak też w ramach modernizacji obecnie używanych czołgów M1 Abrams, czy bwp M2 Bradley (Pięciu oferentów w programie OMFV, 2021-07-26).